Filtry samochodowe spełniają ważne zadanie i chronią silnik przed
dostaniem się do niego niepożądanych ciał obcych. Oczywiście filtry nie
służą tylko do ochrony silnika ale są również stosowane dla podniesienia
komfortu podróżowania pojazdem. Jednak niezależnie od ilości filtrów
jakie zastosowano w pojeździe co pewien określony przez producenta czas
konieczna jest jego wymiana.
W celu prawidłowej obsługi konieczne jest przestrzeganie zalecanej wymiany filtra po określonym przebiegu kilometrów oraz stosowanie filtrów wysokiej jakości. Kiedy samochód eksploatowany jest w środowisku o zwiększonym zapyleniu należy zmniejszyć przebieg między wymianami filtra powietrza
Decydując się na wymianę filtra na tak zwany filtr stożkowy konieczny jest zakup odpowiedniego filtra renomowanej firmy, która wyprodukowanie danego egzemplarza poprzedziła odpowiednimi badaniami oraz dokładne przemyślenie w którym miejscu i jak zamocujemy nowy filtr. Niepoprawnie dobrany zbyt zanieczyszczony lub źle zamocowany filtr powietrza może powodować znaczny spadek osiągów silnika, skraca jego żywotność, a nawet może prowadzić do jego uszkodzenia.
Filtry paliwa obecnie są produkowane w formie hermetycznie zamkniętej plastikowej bądź metalowej kapsuły z króćcami do podłączenie odpowiednich przewodów paliwowych oraz głównie w silnikach wysokoprężnych wytwarzane są jako stale elementy układu z wymiennymi wkładami. Filtr paliwa w silnikach benzynowych umieszczony jest zwykle w pobliżu zbiornika paliwa. Natomiast filtr oleju napędowego umieszczony jest zazwyczaj w komorze silnikowej.
Filtry paliwa bądź wkłady filtrujące podlegają okresowej wymianie. Czas okresu wymiany określony jest przez producenta samochodu i określony zazwyczaj w przebiegu kilometrów (wynosi on zazwyczaj od 40 do 60 tyś. km). Jeżeli stosowanie paliwo jest złej jakości należy znacznie skrócić czas wymiany filtra aby zapewnić prawidłowe jego działanie. W silnikach wysokoprężnych konieczne jest w opróżnienie odstojnika wody co pewien czas (zazwyczaj co 20 tyś. km) pomiędzy wymianą filtra. Nieprawidłowo dobrany filtr paliwa oraz wydłużenie czasu wymiany może doprowadzić do uszkodzenia delikatnych elementów układu wtryskowego co w konsekwencji niesie za sobą wysokie koszty naprawy.
Możemy rozróżnić kilka rodzajów filtrów oleju:
Filtr przegrodowy - filtruje olej podczas jego przepływu przez przegrodę wykonaną z materiału porowatego, zdolnego do zatrzymania zanieczyszczeń. Filtr przegrodowy można podzielić na dwa typy filtrów:
Obecnie stosowane są dwa rodzaje filtrów kabinowych
Stosowane filtry z biegiem czasu stopniowo zmniejszają swą przepustowość przez osadzanie się na niech różnego rodzaju zanieczyszczeń pochodzących z filtrowanego powietrza. Dlatego zachodzi konieczność regularnej wymiany filtrów. Nie pomogą tutaj amatorskie sposoby regeneracji filtrów. Czas wymiany filtra kabiny określony jest zazwyczaj na 15 tyś. km przebiegu lub raz do roku w zależności która wartość zostanie osiągnięta jako pierwsza.
Zaniedbanie konieczności wymiany filtra kabiny niesie za sobą skutki wiele gorsze niż całkowity jego brak, ponieważ nagromadzone na filtrze zanieczyszczenia stają się pożywką drobnoustrojów wywołujących nieprzyjemne zapachy, a u osób wrażliwych również reakcje alergiczne. Zatkany filtr powietrza znacznie ogranicza możliwość swobodnej wymiany powietrza co staje się bardzo uciążliwe dla podróżujących, a w okresie chłodów także powoduje znaczne pogorszenie widoczności przyspieszając zaparowani szyb samochodowych.
Filtr powietrza
Służy on do oczyszczenie powietrza zasysanego przez silnik z kurzu oraz obecnych zanieczyszczeń. Filtry te są obecnie w dużej części produkowane oddzielnie dla każdego modelu samochodu oraz dobierane pod względem wielkości oraz kształtu. Produkowane są one ze specjalnych materiałów o porowatej, włóknistej strukturze, które nie ulegają zawilgoceniu oraz mają odpowiednią przepustowość. W związku z tym zabronione jest stosowanie filtrów o mniejszej lub większej przepustowości, gdyż nie spełniały by one w pełni powierzonego im zadania. Stosując filtr o mniejszej przepustowości powodujemy wzrost zużycia paliwa oraz tworzenie się większej ilości sadzy w spalinach. Natomiast zastosowanie filtra o większej przepustowości może doprowadzić do tego ze nie będzie on w odpowiednim stopniu oczyszczał powietrza z zanieczyszczeń.W celu prawidłowej obsługi konieczne jest przestrzeganie zalecanej wymiany filtra po określonym przebiegu kilometrów oraz stosowanie filtrów wysokiej jakości. Kiedy samochód eksploatowany jest w środowisku o zwiększonym zapyleniu należy zmniejszyć przebieg między wymianami filtra powietrza
Decydując się na wymianę filtra na tak zwany filtr stożkowy konieczny jest zakup odpowiedniego filtra renomowanej firmy, która wyprodukowanie danego egzemplarza poprzedziła odpowiednimi badaniami oraz dokładne przemyślenie w którym miejscu i jak zamocujemy nowy filtr. Niepoprawnie dobrany zbyt zanieczyszczony lub źle zamocowany filtr powietrza może powodować znaczny spadek osiągów silnika, skraca jego żywotność, a nawet może prowadzić do jego uszkodzenia.
Filtr paliwa
Filtry paliwa służą do oczyszczania paliwa z cząstek stałych obecnych oraz w przypadku samochodów zasilanych olejem napędowym także do oddzielania cząstek wody zawartych w paliwie. W silnikach zasilanych benzyną woda oddzielana jest przez zastosowanie dodatkowego filtra zwanego wstępnym umieszczonego w zbiorniku paliwa. Filtr ten wykonany jest z gęstej siatki metalowej na której oddzielana jest woda od paliwa. Rozwiązanie tego nie można stosować w silnikach zasilanych olejem napędowym ze względu na znacznie większą lepkość oleju napędowego od wody. Stosuje się natomiast filtry z tzw. odwadniaczami. Odwadniacze te są zawsze umieszczone w dolnej części obudowy z tego powodu filtry oleju napędowego umieszczane zawsze w pozycji pionowej.Filtry paliwa obecnie są produkowane w formie hermetycznie zamkniętej plastikowej bądź metalowej kapsuły z króćcami do podłączenie odpowiednich przewodów paliwowych oraz głównie w silnikach wysokoprężnych wytwarzane są jako stale elementy układu z wymiennymi wkładami. Filtr paliwa w silnikach benzynowych umieszczony jest zwykle w pobliżu zbiornika paliwa. Natomiast filtr oleju napędowego umieszczony jest zazwyczaj w komorze silnikowej.
Filtry paliwa bądź wkłady filtrujące podlegają okresowej wymianie. Czas okresu wymiany określony jest przez producenta samochodu i określony zazwyczaj w przebiegu kilometrów (wynosi on zazwyczaj od 40 do 60 tyś. km). Jeżeli stosowanie paliwo jest złej jakości należy znacznie skrócić czas wymiany filtra aby zapewnić prawidłowe jego działanie. W silnikach wysokoprężnych konieczne jest w opróżnienie odstojnika wody co pewien czas (zazwyczaj co 20 tyś. km) pomiędzy wymianą filtra. Nieprawidłowo dobrany filtr paliwa oraz wydłużenie czasu wymiany może doprowadzić do uszkodzenia delikatnych elementów układu wtryskowego co w konsekwencji niesie za sobą wysokie koszty naprawy.
Filtr oleju
Filtr oleju ma za zadanie usuwanie wszelkiego rodzaju opiłków i zanieczyszczeń powstałych na skutek zużywania się elementów silnika współpracujących ze sobą. Od jakości zastosowanego filtra zależy poprawności działania układu smarowania, a co za tym idzie prawidłowa pracy silnika samochodowego. Nieprawidłowa filtracja oleju bowiem powoduje osadzanie się nagaru w silniku oraz powoduje znaczny wzrost zużycia części silnika. To z kolei w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Co gorsza trudno taki proces zauważyć, gdyż nie powoduje on zauważalnego pogorszenia jakości podróżowania pojazdem.Możemy rozróżnić kilka rodzajów filtrów oleju:
Filtr przegrodowy - filtruje olej podczas jego przepływu przez przegrodę wykonaną z materiału porowatego, zdolnego do zatrzymania zanieczyszczeń. Filtr przegrodowy można podzielić na dwa typy filtrów:
- filtr powierzchniowy - zatrzymuje on zanieczyszczenia na na powierzchni elementu filtrującego. Charakteryzuje się małą grubością szczeliny filtrującej dzięki temu może on wyłapywać niewielkie drobiny zanieczyszczeń. Filtry powierzchniowe można podzielić na: szczelinowy, siatkowy, tkaninowy, papierowy.
- filtr objętościowy – zatrzymuje zanieczyszczenie nie tylko na powierzchnie elementu filtrującego, ale także wewnątrz przegrody.
Filtr kabinowy
Zadaniem filtrów kabinowych jest oczyszczanie powietrza przedostającego się z zewnątrz do wnętrza pojazdu celem jego przewietrzania. Filtry te stosowane są zazwyczaj w samochodach wyposażonych w klimatyzacje. Występują one również w pojazdach bez klimatyzacji jako służące do oczyszczania powietrza ogrzewającego lub wentylującego przedział pasażerski.Obecnie stosowane są dwa rodzaje filtrów kabinowych
- standardowe z papierowym wkładem zatrzymujące nawet kilku milimetrowe cząsteczki pyłów mineralnych i organicznych dobre dla osób cierpiących na alergie.
- węglowe z aktywną warstwą pochłaniającą oprócz pyłów także zanieczyszczenia gazowe , np. spaliny, smog oraz nieprzyjemne zapachy. Filtry te dodatkowo eliminują przyczyny szybkiego zmęczenia, dyskomfortu oraz psychicznej dekoncentracji.
Stosowane filtry z biegiem czasu stopniowo zmniejszają swą przepustowość przez osadzanie się na niech różnego rodzaju zanieczyszczeń pochodzących z filtrowanego powietrza. Dlatego zachodzi konieczność regularnej wymiany filtrów. Nie pomogą tutaj amatorskie sposoby regeneracji filtrów. Czas wymiany filtra kabiny określony jest zazwyczaj na 15 tyś. km przebiegu lub raz do roku w zależności która wartość zostanie osiągnięta jako pierwsza.
Zaniedbanie konieczności wymiany filtra kabiny niesie za sobą skutki wiele gorsze niż całkowity jego brak, ponieważ nagromadzone na filtrze zanieczyszczenia stają się pożywką drobnoustrojów wywołujących nieprzyjemne zapachy, a u osób wrażliwych również reakcje alergiczne. Zatkany filtr powietrza znacznie ogranicza możliwość swobodnej wymiany powietrza co staje się bardzo uciążliwe dla podróżujących, a w okresie chłodów także powoduje znaczne pogorszenie widoczności przyspieszając zaparowani szyb samochodowych.
Komentarze
Prześlij komentarz