Zimą wzrasta liczba
kierowców padających ofiarą rozładowanego akumulatora. W sezonie zimowym
korzystamy z pełnej mocy ogrzewania wnętrza, ogrzewania tylnej szyby,
reflektorów głównych, przeciwmgielnych i radia, a wielu z nas pokonuje
codziennie jedynie krótkie odcinki drogi. Nie może więc dziwić, że
akumulator się rozładowuje. Z drugiej strony nawet tak podstawowa
operacja, jak uruchomienie silnika, w mroźny zimowy poranek wymaga
znacznie więcej energii pobieranej z akumulatora.
Akumulator nie działa...
Zwykle łatwo stwierdzić rozładowanie akumulatora, jeśli przy uruchamianiu samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż normalnie. Innym objawem rozładowanego akumulatora są słabo świecące reflektory. W skrajnych przypadkach rozrusznik w ogóle nie może obrócić silnika, a elektromagnes zacznie wydawać charakterystyczny klekoczący dźwięk. Jeśli jednak pomiary akumulatora dają prawidłowe wyniki, a mimo to nie sprawuje się on dobrze w eksploatacji, można spróbować zdiagnozować problem zwracając uwagę na kilka niżej wymienionych możliwości:
• Mogą występować usterki układu ładowania, takie jak poślizg paska alternatora, zbyt duża oporność kabli, uszkodzony alternator albo regulator napięcia.
• Obciążenie prądowe pochodzące od podzespołów i systemów pojazdu przekracza wydajność alternatora z powodu włączonych dodatkowych odbiorników energii elektrycznej.
• Zwarcia lub inne usterki w układzie elektrycznym pojazdu.
• Długie okresy jazdy z małą prędkością z włączonymi wieloma lub wszystkimi urządzeniami samochodu, bądź częste jazdy na krótkich odcinkach (poniżej 5 km).
Obluzowane lub w inny sposób uszkodzone (np. skorodowane) końcówki kabli podłączeniowych akumulatora - klem.
• Nieprawidłowe (niepełne) naładowanie akumulatora, który się uprzednio rozładował. • Duża rezystancja połączeń lub inne usterki układu rozruchowego silnika.
Trzeba pamiętać, że długie okresy postoju pojazdu bez odłączenia akumulatora lub akumulatorów. Niewielkie prądy upływu, niekoniecznie zauważalne podczas częstej eksploatacji pojazdu, w długich okresach czasu mogą spowodować całkowite rozładowanie akumulatora. Akumulatory pozostawione w tym stanie łatwo zamarzają i trudno je naładować. Ponadto parametry akumulatora mogą pogorszyć się wskutek procesów starzenia, nieprawidłowej konserwacji lub wysokich temperatur. Wysokie letnie temperatury często powodują odparowanie elektrolitu i degradację (opad) masy czynnej w akumulatorze.
Instalowanie nowego akumulatora...
Gdy poziom elektrolitu w akumulatorze zainstalowanym w pojeździe spadnie poniżej dopuszczalnej wartości, jedynym wyjściem jest wymiana akumulatora na nowy. Ponieważ akumulatory zawierają substancje żrące i powodujące korozję, podczas wykonywania tej czynności należy zawsze nosić rękawice ochronne i odpowiednio chronić oczy. Nowy akumulator instaluje się w pojeździe przestrzegając następujących wskazówek: Sprawdzić, czy nowy akumulator pasuje do naszego pojazdu (wymiary, pojemność, prąd rozruchowy, rodzaj i wymiary końcówek biegunów). Jeśli zachodzi konieczność zachowania kodów radioodbiornika, kontrolera sterującego lub indywidualnych ustawień programów innych podzespołów pojazdu, należy przy wymianie akumulatora użyć specjalnego oprzyrządowania lub akumulatora pomocniczego. Do podłączenia równoległego źródła zasilania przydatne jest gniazdko zapalniczki. Należy przeczytać instrukcję obsługi samochodu celem sprawdzenia, który biegun akumulatora w danym typie samochodu jest połączony z masą pojazdu. W samochodach, w których z masą połączony jest biegun ujemny, przy wymianie akumulatora najpierw odłączamy kabel z ujemnego bieguna. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko zwarcia biegunów akumulatora przy odłączaniu przewodu dodatniego. Następnie odłączamy pozostały przewód akumulatora oraz odkręcamy lub poluzowujemy uchwyt względnie wspornik przytrzymujący akumulator. Potem wyjmujemy akumulator - ostrożnie, gdyż jest ciężki. Akumulatora nie wolno przechylać ani tym bardziej upuścić, gdyż zawiera kwas. Zużyty akumulator należy albo od razu zostawić w sklepie, w którym kupiliśmy nowy, albo zawieźć go do punktu, do którego przyjmowane są zużyte akumulatory do recyklingu. Przede zamontowaniem nowego akumulatora każdy nawet wykonujący przeprowadzki Wrocław musi sprawdzić, czy półka pod akumulator, zaciski i łączniki kabli są czyste i nie noszą śladów korozji. W razie potrzeby należy szczotką drucianą usunąć ślady korozji, a oczyszczane elementy przemyć wodnym roztworem sody oczyszczonej. Jeśli kable lub zaciski są mocno skorodowane, trzeba wymienić je na nowe. Skorodowane zaciski lub zaśniedziałe kable bardzo utrudniają rozruch silnika, gdyż mają dużą oporność elektryczną i nie mogą przewodzić prądu elektrycznego o dużym natężeniu. Przed zamontowaniem nowego akumulatora czystą, suchą szmatką należy dokładnie osuszyć i oczyścić bieguny akumulatora i zaciski kabli. Gdy bieguny akumulatora i półka pod akumulator są suche i oczyszczone, należy wstawić nowy akumulator na miejsce zwracając uwagę, aby bieguny akumulatora znalazły się po właściwej stronie. Następnie należy założyć i dokręcić uchwyt mocowania akumulatora. Podłączyć kable do biegunów akumulatora - W KOLEJNOŚCI ODWROTNEJ, NIŻ PRZY ODŁĄCZANIU. Nie wolno zbyt mocno dokręcać zacisków kabli ani nabijać ich młotkiem na bieguny, gdyż może to spowodować popękanie obudowy akumulatora. Pokryć zaciski cienką warstewką smaru wysokotemperaturowego, który będzie chronił je przed korozją. Odłączyć urządzenie podtrzymujące pamięć kodów i parametrów lub akumulator pomocniczy. Uprzątnąć wszystkie narzędzia, przekręcić kluczyk w stacyjce i uruchomić silnik.
Akumulator nie działa...
Zwykle łatwo stwierdzić rozładowanie akumulatora, jeśli przy uruchamianiu samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż normalnie. Innym objawem rozładowanego akumulatora są słabo świecące reflektory. W skrajnych przypadkach rozrusznik w ogóle nie może obrócić silnika, a elektromagnes zacznie wydawać charakterystyczny klekoczący dźwięk. Jeśli jednak pomiary akumulatora dają prawidłowe wyniki, a mimo to nie sprawuje się on dobrze w eksploatacji, można spróbować zdiagnozować problem zwracając uwagę na kilka niżej wymienionych możliwości:
• Mogą występować usterki układu ładowania, takie jak poślizg paska alternatora, zbyt duża oporność kabli, uszkodzony alternator albo regulator napięcia.
• Obciążenie prądowe pochodzące od podzespołów i systemów pojazdu przekracza wydajność alternatora z powodu włączonych dodatkowych odbiorników energii elektrycznej.
• Zwarcia lub inne usterki w układzie elektrycznym pojazdu.
• Długie okresy jazdy z małą prędkością z włączonymi wieloma lub wszystkimi urządzeniami samochodu, bądź częste jazdy na krótkich odcinkach (poniżej 5 km).
Obluzowane lub w inny sposób uszkodzone (np. skorodowane) końcówki kabli podłączeniowych akumulatora - klem.
• Nieprawidłowe (niepełne) naładowanie akumulatora, który się uprzednio rozładował. • Duża rezystancja połączeń lub inne usterki układu rozruchowego silnika.
Trzeba pamiętać, że długie okresy postoju pojazdu bez odłączenia akumulatora lub akumulatorów. Niewielkie prądy upływu, niekoniecznie zauważalne podczas częstej eksploatacji pojazdu, w długich okresach czasu mogą spowodować całkowite rozładowanie akumulatora. Akumulatory pozostawione w tym stanie łatwo zamarzają i trudno je naładować. Ponadto parametry akumulatora mogą pogorszyć się wskutek procesów starzenia, nieprawidłowej konserwacji lub wysokich temperatur. Wysokie letnie temperatury często powodują odparowanie elektrolitu i degradację (opad) masy czynnej w akumulatorze.
Instalowanie nowego akumulatora...
Gdy poziom elektrolitu w akumulatorze zainstalowanym w pojeździe spadnie poniżej dopuszczalnej wartości, jedynym wyjściem jest wymiana akumulatora na nowy. Ponieważ akumulatory zawierają substancje żrące i powodujące korozję, podczas wykonywania tej czynności należy zawsze nosić rękawice ochronne i odpowiednio chronić oczy. Nowy akumulator instaluje się w pojeździe przestrzegając następujących wskazówek: Sprawdzić, czy nowy akumulator pasuje do naszego pojazdu (wymiary, pojemność, prąd rozruchowy, rodzaj i wymiary końcówek biegunów). Jeśli zachodzi konieczność zachowania kodów radioodbiornika, kontrolera sterującego lub indywidualnych ustawień programów innych podzespołów pojazdu, należy przy wymianie akumulatora użyć specjalnego oprzyrządowania lub akumulatora pomocniczego. Do podłączenia równoległego źródła zasilania przydatne jest gniazdko zapalniczki. Należy przeczytać instrukcję obsługi samochodu celem sprawdzenia, który biegun akumulatora w danym typie samochodu jest połączony z masą pojazdu. W samochodach, w których z masą połączony jest biegun ujemny, przy wymianie akumulatora najpierw odłączamy kabel z ujemnego bieguna. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko zwarcia biegunów akumulatora przy odłączaniu przewodu dodatniego. Następnie odłączamy pozostały przewód akumulatora oraz odkręcamy lub poluzowujemy uchwyt względnie wspornik przytrzymujący akumulator. Potem wyjmujemy akumulator - ostrożnie, gdyż jest ciężki. Akumulatora nie wolno przechylać ani tym bardziej upuścić, gdyż zawiera kwas. Zużyty akumulator należy albo od razu zostawić w sklepie, w którym kupiliśmy nowy, albo zawieźć go do punktu, do którego przyjmowane są zużyte akumulatory do recyklingu. Przede zamontowaniem nowego akumulatora każdy nawet wykonujący przeprowadzki Wrocław musi sprawdzić, czy półka pod akumulator, zaciski i łączniki kabli są czyste i nie noszą śladów korozji. W razie potrzeby należy szczotką drucianą usunąć ślady korozji, a oczyszczane elementy przemyć wodnym roztworem sody oczyszczonej. Jeśli kable lub zaciski są mocno skorodowane, trzeba wymienić je na nowe. Skorodowane zaciski lub zaśniedziałe kable bardzo utrudniają rozruch silnika, gdyż mają dużą oporność elektryczną i nie mogą przewodzić prądu elektrycznego o dużym natężeniu. Przed zamontowaniem nowego akumulatora czystą, suchą szmatką należy dokładnie osuszyć i oczyścić bieguny akumulatora i zaciski kabli. Gdy bieguny akumulatora i półka pod akumulator są suche i oczyszczone, należy wstawić nowy akumulator na miejsce zwracając uwagę, aby bieguny akumulatora znalazły się po właściwej stronie. Następnie należy założyć i dokręcić uchwyt mocowania akumulatora. Podłączyć kable do biegunów akumulatora - W KOLEJNOŚCI ODWROTNEJ, NIŻ PRZY ODŁĄCZANIU. Nie wolno zbyt mocno dokręcać zacisków kabli ani nabijać ich młotkiem na bieguny, gdyż może to spowodować popękanie obudowy akumulatora. Pokryć zaciski cienką warstewką smaru wysokotemperaturowego, który będzie chronił je przed korozją. Odłączyć urządzenie podtrzymujące pamięć kodów i parametrów lub akumulator pomocniczy. Uprzątnąć wszystkie narzędzia, przekręcić kluczyk w stacyjce i uruchomić silnik.
Komentarze
Prześlij komentarz