Niedawno niemal wszystkie polskie media zajmujące się 
motoryzacją publikowały wiadomość o poważnym uszkodzeniu samochodu z 
powodu niewłaściwego filtra oleju zamontowanego w trakcie gwarancyjnego 
przeglądu.
Redakcja Autonaprawy zwróciła się do mnie z pytaniem, czy jest to w ogóle możliwe, więc odpowiadam: możliwe niestety, a nawet bardzo prawdopodobne, i nie mają tu znaczenia ani marka i model pojazdu, ani też nazwa producenta tego feralnego filtra. To mogło zdarzyć się każdemu, gdyż błąd popełniony został przez serwisanta, który przy doborze zastosowanego produktu kierował się tylko jego marką i cechami zewnętrznymi (wymiarami i rodzajem gwintu), a nie zwrócił uwagi na oznaczenie katalogowe, a co za tym idzie: wewnętrzne różnice w budowie filtra. W efekcie uległy zatarciu łożyska turbosprężarki, czyli elementy pracujące w wysokich temperaturach i z dużymi prędkościami obrotowymi, więc z tego powodu najbardziej wrażliwe na niedostateczne smarowanie.
10 pozycji katalogowych, które są wynikiem rozwoju i ścisłej współpracy z
 producentem samochodu, lecz tylko jedna z nich odpowiada dokładnie 
wymogom tego konkretnego modelu silnika. Pozostałych osiem ma 
niewłaściwe dla tego konkretnego zastosowania wartości
ciśnienia otwarcia zaworu obejściowego, a dziewiąta nie jest w ogóle wyposażona we wspomniane zawory.
 
Redakcja Autonaprawy zwróciła się do mnie z pytaniem, czy jest to w ogóle możliwe, więc odpowiadam: możliwe niestety, a nawet bardzo prawdopodobne, i nie mają tu znaczenia ani marka i model pojazdu, ani też nazwa producenta tego feralnego filtra. To mogło zdarzyć się każdemu, gdyż błąd popełniony został przez serwisanta, który przy doborze zastosowanego produktu kierował się tylko jego marką i cechami zewnętrznymi (wymiarami i rodzajem gwintu), a nie zwrócił uwagi na oznaczenie katalogowe, a co za tym idzie: wewnętrzne różnice w budowie filtra. W efekcie uległy zatarciu łożyska turbosprężarki, czyli elementy pracujące w wysokich temperaturach i z dużymi prędkościami obrotowymi, więc z tego powodu najbardziej wrażliwe na niedostateczne smarowanie.
Skutki błędnego doboru filtrów 
Kompletny puszkowy filtr oleju składa 
się z obudowy i wkładu filtracyjnego, a dodatkowo może być wyposażony 
w zawory: zwrotny i przelewowy, nazywany też obejściowym. Zawór zwrotny 
sprawia, że zgromadzony w filtrze i układzie smarowania olej po 
wyłączeniu silnika nie spływa do miski olejowej, a po ponownym 
uruchomieniu silnika natychmiast dociera do miejsc wymagających 
smarowania. Obecność lub brak tego elementu ma więc bardzo istotne 
znaczenie dla smarowania podzespołów odległych od pompy oleju. Należą do
 nich szczególnie turbosprężarki. Profesjonalni kierowcy ciężkich 
pojazdów użytkowych po uruchomieniu zimnego silnika rozgrzewają go dość 
długo na biegu jałowym nim zwiększą obroty do zakresu, w którym zaczyna 
pracować turbosprężarka. W większości współczesnych samochodów osobowych
 i lekkich dostawczych kierowcy nie mają możliwości bieżącej kontroli 
temperatury i ciśnienia oleju, intensywną jazdę zaczynają natychmiast po
 uruchomieniu silnika. W tej sytuacji filtr bez zaworu sprawia, że 
łożyska turbosprężarki mogą przez pewien okres pracować na sucho. 
| Z
 kolei zawór obejściowy zapewnia przepływ oleju z pominięciem wkładu 
filtracyjnego podczas zimnego startu oraz kiedy wymiana filtra jest 
opóźniona, a olej jest bardzo zanieczyszczony. W filtrze pozbawionym 
tego elementu intensywność smarowania obniża się okresowo po każdym 
rozruchu zimnego silnika albo ulega postępującemu ograniczeniu przy 
znacznym zanieczyszczeniu medium filtracyjnego. Zawory przelewowe 
w fabrycznie nowych filtrach puszkowych mogą mieć jednak odmienne 
charakterystyki, a to znaczy, że otwierają i zamykają się przy różnych 
wartościach ciśnienia oleju. Zbyt wysokie ciśnienie otwarcia sprawia, że
 zawór zamyka się wcześniej, co skutkuje nadmiernie wydłużonymi okresami
 niedostatecznego smarowania. Przy ciśnieniu za niskim dłużej trwa 
smarowanie olejem nieprzefiltrowanym, więc przyspieszeniu ulega cierne 
zużycie smarowanych części. Jeśli za pomocą Katalogu MANN-FILTER Europa online spróbujemy dobrać wymienny filtr wyłącznie na podstawie jego zewnętrznych wymiarów np. do samochodu dostawczego citroĎn jumper I (relay) 1,9 TD z 2000 roku, wyszukiwarka znajdzie nam aż  | 
Skutki błędnego doboru wkładów filtracyjnych
W przypadku układów smarowania z 
wymiennymi wkładami filtracyjnymi oba te zawory mogą być integralnym 
elementem budowy filtra albo nie, zależnie od konstrukcji silnika. 
Zdarza się bowiem tak, że w niektórych konstrukcjach jeden czy drugi 
zawór montowany jest już w obrębie budowy samego silnika. Jednak filtry o
 identycznych wymiarach zewnętrznych mogą się także znacznie różnić 
właściwościami zastosowanego w nich medium filtracyjnego. Wpisując 
wymiary wkładu występującego na przykład w modelu BMW 5 (E39) z 2000 
roku do internetowego katalogu MANN-FILTER w dziale bezmetalowych 
wkładów filtracji oleju, uzyskujemy pięć pozycji katalogowych, z czego 
tylko dwie mają dane dokładnie zgodne z wprowadzonymi, a pozostałe 
wykazują pewne różnice, mieszczące się w granicach określonej przez 
producenta samochodu tolerancji. Jednak z tych dwu, pozornie 
ekwiwalentnych pozycji producent pojazdu zaleca tylko jedną konkretnie, a
 ustalonych przez niego wymogów nie wolno lekceważyć. Ta sama zasada 
odnosi się do omawianych wcześniej filtrów wymiennych.
| 
 
Jednym z głównych kryteriów oceny 
procesu filtracji jest liczony w procentach stopień separacji 
zanieczyszczeń (dokładność filtracji), aczkolwiek brak jest wytycznych 
dotyczących minimalnego stopnia separacji. W przypadku filtrów 
pełnoprzepływowych średnia dokładność filtracji wynosi 9-12 mm. Rośnie 
ona dla wszystkich rodzajów mediów wraz ze średnicą zatrzymywanych 
cząsteczek, co widać na załączonym wykresie porównawczym. Krzywa tego 
wzrostu jest jednak tym bardziej stroma, im mniejsze cząstki stałe 
potrafi zatrzymywać przegroda filtrująca. Media kompozytowe odznaczają 
się stuprocentowym stopniem separacji już przy wielkości cząstek rzędu 
12 mm, standardowa celuloza zaś – dopiero przy granulacji zanieczyszczeń
 na poziomie 50 mm. 
Wydawać by się mogło, że medium, mówiąc potocznie, bardziej gęste jest zawsze lepsze od rzadszego,
 ponieważ pasowanie części nowoczesnych silników jest coraz 
dokładniejsze, a to oznacza wzrost wymagań dotyczących czystości 
przefiltrowanego oleju. Jednocześnie jednak obserwuje się trend 
przeciwny, gdyż rezygnacja z maksymalnej dokładności filtracji przy 
zwiększonej zdolności pochłaniania zanieczyszczeń pozwala wydłużyć cykle
 eksploatacyjne filtrów i wkładów filtracyjnych. Wiąże się to również z 
wprowadzaniem nowych gatunków olejów o przedłużonej żywotności. W 
konstrukcjach układów smarowania konieczne stają się więc rozmaite 
rozwiązania kompromisowe i do nich właśnie producenci systemów 
filtracyjnych muszą dostosowywać ich parametry użytkowe. Każda samowolna
 próba zmiany tych parametrów w trakcie serwisowania pojazdu rodzi 
negatywne skutki w postaci pogorszenia czystości środka smarnego albo 
przedwczesnego zmniejszenia przepustowości przegrody filtrującej, co, 
jak już wiemy, powoduje coraz dłuższe cykle otwarcia zaworu 
obejściowego, czyli smarowanie olejem niefiltrowanym. 
Istotną sprawą jest również dostosowanie
 medium filtracyjnego do rodzaju oleju używanego w danym modelu silnika.
 Oleje syntetyczne z bogatymi pakietami dodatków uszlachetniających są o
 wiele bardziej agresywne w stosunku do mediów filtracyjnych niż 
tradycyjne oleje mineralne lub półsyntetyczne.  
 | 
|
Dotyczy to zwłaszcza procesu starzenia 
się materiałów filtrujących, przejawiającego się utratą wytrzymałości 
mechanicznej i związanej z tym odporności na tzw. przepuklenia (drobne przebicia przegrody filtracyjnej przez strumień oleju, skutkujące podobnie jak otwarcie zaworu obejściowego).
Wnioski praktyczne 
Wymienny filtr lub wkład filtracyjny 
oleju będzie działać z pewnością niezawodnie, gdy przy serwisowej 
wymianie zastosujemy produkt identyczny z zaleceniami fabrycznymi 
producenta samochodu lub ściśle dopasowany zamiennik pochodzący od 
renomowanego producenta filtrów, najlepiej dostawcy na wyposażenie 
fabryczne danego producenta samochodu. Niezależne serwisy nie zawsze 
jednak dysponują pełną dokumentacją techniczną obsługiwanych samochodów.
 W takich sytuacjach należy zaufać producentom filtrów i systemów 
filtracyjnych sprawdzonym i znanym na międzynarodowych rynkach jako 
stali dostawcy na wyposażenie fabryczne dla czołowych producentów 
samochodów. Ich produkty, także te wytwarzane wyłącznie na rynek części 
zamiennych, dostosowane są ściśle do wymogów konstruktorów silników i 
stanowią gwarancję niezawodnego działania. Fakt ten potwierdzają 
oficjalnie publikowane katalogi drukowane i elektroniczne, w których 
poszczególne pozycje wyszukiwać można nie tylko na podstawie numerów i 
rozmiarów, lecz również według zastosowań w konkretnych markach, 
modelach i wersjach pojazdów. Uwzględnianie wskazań z katalogów jest 
gwarancją właściwego doboru filtra i stanowi podstawę do ewentualnych 
roszczeń gwarancyjnych i odpowiedzialności producenta filtra za swój 
produkt.
Komentarze
Prześlij komentarz