Na stacjach paliwowych poza benzyną bezołowiową
95- i 98- oktanową oraz klasycznym olejem napędowym, często można
spotkać także tzw. ulepszone paliwa.
Wszędzie kuszą informacjami, że dzięki lepszemu,droższemu paliwu , mamy zapewnione lepsze osiągi naszego motoru w aucie i bardziej ekologiczne spaliny.
Na rynku są oferowane : Verva , V-Power , Suprema , Ultimate. Na czym polega ich "lepszość" nad zwykłymi paliwami?
Są to paliwa, które rzeczywiście zawierają mniej siarki, dzięki czemu są bardziej ekologiczne, a przez zastosowanie dodatkowych środków smarnych, wewnętrzne elementy silnika mniej się zużywają. I to są mocne zalety tych paliw, jednak nie liczmy, że po ich zatankowaniu nasz Fiat 125p będzie miał osiągi niczym bolid Formuły 1.
Testy co prawda wykazują śladowy przyrost mocy silnika, są to jednak tak małe różnice, że silnik może w ten sposób zareagować nawet na zmianę warunków atmosferycznych. Wzbogacone paliwa rzeczywiście poprawiają parametry i żywotność silnika, chociaż należy uważać w przypadku zastosowania ich do silników starszej generacji, w których może nastąpić efekt wypłukania zanieczyszczeń, które w praktyce uszczelniają silnik zapewniając mu prawidłową pracę i smarowanie.
Im większa jest liczba oktanów w paliwie, tym wolniej się ono spala, a więc jest odporniejsze na tzw. spalanie stukowe. W związku z tą właściwością zbyt wysoka liczba oktanowa może spowodować, że paliwo będzie spalało się zbyt późno, co w konsekwencji może nawet doprowadzić do obniżenia mocy silnika. Tylko samochody wyposażone w czujnik spalania stukowego są w stanie automatycznie dostosować moment zapłonu do typu paliwa. Odnośnie liczby oktanowej paliwa, najlepiej stosować się do wytycznych zawartych w instrukcji obsługi samochodu.
Tylko Shell sciąga te paliwa z zagranicy , reszta pochodzi z naszych rafinerii. Paliwa typu Premium różnią się od paliw standardowych w kilku zasadniczych kwestiach: przede wszystkim to głównie benzyny wysokooktanowe, o liczbie oktanowej większej bądź równej 98, natomiast dizlowskie paliwa Premium charakteryzują się na ogół liczbą cetanową większą lub równą 55 niż standardowa ropa. Ponadto dobór odpowiednich komponentów przy komponowaniu ulepszonych paliw benzynowych skutkuje zmniejszeniem szkodliwości spalin emitowanych z układu wydechowego silnika.Najistotniejsza, z punktu widzenia użytkownika, różnica pomiędzy paliwami Premium a standardowymi, kryje się w ilości i jakości dodatków uszlachetniających np. antykorozyjnych, czyszczących, myjących. Czystsze wnętrze silnika to mniejsza emisja spalin, lepsze domykanie zaworów i mniej problemów z samozapłonem - co może wpłynąć na polepszenie osiągów jednostki napędowej.
Wszędzie kuszą informacjami, że dzięki lepszemu,droższemu paliwu , mamy zapewnione lepsze osiągi naszego motoru w aucie i bardziej ekologiczne spaliny.
Na rynku są oferowane : Verva , V-Power , Suprema , Ultimate. Na czym polega ich "lepszość" nad zwykłymi paliwami?
Są to paliwa, które rzeczywiście zawierają mniej siarki, dzięki czemu są bardziej ekologiczne, a przez zastosowanie dodatkowych środków smarnych, wewnętrzne elementy silnika mniej się zużywają. I to są mocne zalety tych paliw, jednak nie liczmy, że po ich zatankowaniu nasz Fiat 125p będzie miał osiągi niczym bolid Formuły 1.
Testy co prawda wykazują śladowy przyrost mocy silnika, są to jednak tak małe różnice, że silnik może w ten sposób zareagować nawet na zmianę warunków atmosferycznych. Wzbogacone paliwa rzeczywiście poprawiają parametry i żywotność silnika, chociaż należy uważać w przypadku zastosowania ich do silników starszej generacji, w których może nastąpić efekt wypłukania zanieczyszczeń, które w praktyce uszczelniają silnik zapewniając mu prawidłową pracę i smarowanie.
Im większa jest liczba oktanów w paliwie, tym wolniej się ono spala, a więc jest odporniejsze na tzw. spalanie stukowe. W związku z tą właściwością zbyt wysoka liczba oktanowa może spowodować, że paliwo będzie spalało się zbyt późno, co w konsekwencji może nawet doprowadzić do obniżenia mocy silnika. Tylko samochody wyposażone w czujnik spalania stukowego są w stanie automatycznie dostosować moment zapłonu do typu paliwa. Odnośnie liczby oktanowej paliwa, najlepiej stosować się do wytycznych zawartych w instrukcji obsługi samochodu.
Tylko Shell sciąga te paliwa z zagranicy , reszta pochodzi z naszych rafinerii. Paliwa typu Premium różnią się od paliw standardowych w kilku zasadniczych kwestiach: przede wszystkim to głównie benzyny wysokooktanowe, o liczbie oktanowej większej bądź równej 98, natomiast dizlowskie paliwa Premium charakteryzują się na ogół liczbą cetanową większą lub równą 55 niż standardowa ropa. Ponadto dobór odpowiednich komponentów przy komponowaniu ulepszonych paliw benzynowych skutkuje zmniejszeniem szkodliwości spalin emitowanych z układu wydechowego silnika.Najistotniejsza, z punktu widzenia użytkownika, różnica pomiędzy paliwami Premium a standardowymi, kryje się w ilości i jakości dodatków uszlachetniających np. antykorozyjnych, czyszczących, myjących. Czystsze wnętrze silnika to mniejsza emisja spalin, lepsze domykanie zaworów i mniej problemów z samozapłonem - co może wpłynąć na polepszenie osiągów jednostki napędowej.
Komentarze
Prześlij komentarz