Wszysto o oleju silnikowym.

Dziś przedstawimy całą wiedzę o oleju silnikowym. Każdy użytkownik pojazdu w szczególności wykonujący usługi transportowe Wrocław wie jaki i kiedy olej wymienić. Mimo to jest wiele innych czynników , o których zaraz wspomnimy.

Olej - smaruje i chroni silnik

Olej silnikowy smaruje i chroni silnik Twojego auta. Pomaga zredukować tarcie pomiędzy poruszającymi się elementami, chłodzi komponenty mechaniczne, ochrania wewnętrzne powierzchnie silnika przed korozją, utrzymuje silnik w czystości i zachowuje poziom kompresji. Ponadto olej odprowadza zanieczyszczenia i metalowe cząstki, które powstają w procesie spalania.

Filtr oleju

Filtr oleju gra istotną rolę. Jego zadaniem jest filtrować i eliminować cząstki i zanieczyszczenia w oleju, a tym samym redukować zużycie silnika. Z nowym filtrem silnik w Twoim aucie zmniejsza produkcję zanieczyszczeń.

Różne typy oleju

Są 3 podstawowe typy oleju silnikowego: mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny.

Sprawdzaj stan oleju

Aby chronić silnik i optymalnie wykorzystywać jego przebieg powinno się regularnie sprawdzać poziom oleju i wymieniać go (zalecane okresy wymiany to 7.500 km dla silników Diesel i 10.000 km dla silników benzynowych. Sprawdź zalecenia w książce serwisowej).

Czy jest sens stosować olej silnikowy wysokiej jakości?

Na pewno tak. Współczesne silniki samochodowe to coraz bardziej "wysilone" konstrukcje (tzn. osiągające wysoką moc ze stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej). W związku z tym warunki pracy oleju - jak np. temperatura wewnątrz silnika - są coraz cięższe i tylko dobre oleje potrafią sobie z nimi w satysfakcjonujący sposób poradzić. Oleje niskiej jakości będą w tych warunkach szybko traciły swoje własności smarne, prowadząc do przyspieszonego zużycia silnika - a w skrajnych przypadkach nawet jego uszkodzenia. Pamiętajmy: olej silnikowy jest obecnie uważany za taką samą część silnika jak każda inna - a chcemy przecież żeby składał się on wyłącznie z części wysokiej jakości.

Po czym poznać, że olej jest wysokiej jakości?

Przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na producenta oleju: czy jest to znany, markowy producent, czy też firma spod znaku "no name". To już daje jakąś pewność. Następnie powinniśmy sprawdzić oznaczenia klas jakości na opakowaniu. Pamiętajmy, że istnieje wiele systemów klasyfikacji jakości olejów, zarówno uniwersalnych jak i wprowadzonych przez konkretnych producentów silników (samochodów). Najbardziej znany i powszechnie stosowany to amerykański system API. Dzieli on oleje następująco:

te do silników benzynowych oznaczone literą "S" po której następują kolejne litery alfabetu, np. SA...SJ, SL, SM - kolejna litera alfabetu oznacza wyższej jakości olej.

te do silników Diesla (wysokoprężnych) oznaczone literą "C" po której tak samo następują kolejne litery alfabetu. Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana niż w przypadku silników benzynowych, ale pamiętajmy, że generalnie symbole CF, CF-4,CG-4 lub CH oznaczają oleje o wyższej jakości niż np. CC lub CD.

Co daje stosowanie olejów syntetycznych?

Oleje syntetyczne są wyprodukowane w oparciu o bazę olejową (syntetyczną), stworzoną specjalnie pod kątem zadania jakie przyjdzie olejowi spełniać w silniku. Jej własności są jakby "skrojone na miarę", podczas gdy w przypadku olejów mineralnych są wynikiem tego, co powstało w naturze. W związku z tym olej syntetyczny:

ma dużo większą trwałość - odporność na wysoką temperaturę, co sprawia, że nie odkłada się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika przyspieszając jego zużycie,

w niskiej temperaturze jest wystarczająco płynny żebyśmy bez problemu uruchomili silnik (np rankiem po mroźnej nocy), w wysokiej temperaturze posiada wysoką wytrzymałość warstwy smarnej, co umożliwia eksploatacje na pograniczu limitów obciążeniowych silnika, lub w ekstremalnych warunkach klimatycznych,

dzięki niskim oporom przepływu stawianym np. pompie olejowej, umożliwia oszczędność paliwa.

Generalnie stosując olej syntetyczny do naszego silnika stosujemy się do zasady, że "drogie jest tanie".

Co to jest lepkość oleju i jaki ma ona wpływ na eksploatację?

Lepkość to opór, jaki ciecz stawia podczas płynięcia. Im jest niższa tym mniejszy opór oleju, a więc mniejsze straty mocy silnika. Z kolei im wyższa lepkość tym lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem,. Lepkość oleju musi być pewnym kompromisem między tymi skrajnymi wymaganiami. Tu też właśnie ujawniają się zalety olejów syntetycznych, których lepkość jest w miarę "stała" w szerokim zakresie temperatur. Lepkość olejów oznacza się w/g klasyfikacji SAE.

Czy stosując oleje syntetyczne można wydłużać przebiegi między wymianami?

Kwestia potencjalnego wydłużenia przebiegów między wymianami jest podyktowana przede wszystkim uwarunkowaniami konstrukcyjno-eksploatacyjnymi silnika takimi jak:

pojemność układu olejowego,

charakterystyką zużycia oleju i paliwa w trakcie eksploatacji.

Te parametry są kluczowymi czynnikami branymi pod uwagę przez producentów przy określaniu zalecanych okresów między wymiarowych. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że z uwagi na wolniejsze „starzenie się” olejów syntetycznych (w stosunku do mineralnych) stosując produkty syntetyczne mamy dużo większą gwarancję bezpieczeństwa zapewnienia właściwej pracy silnika w ekstremalnych warunkach pracy, jakim jest np. wydłużenie okresu między wymiarowego. Jeśli jednak chcemy by nasz olej chronił silnik w optymalny sposób to lepiej jest wymieniać go zgodnie z zaleceniem producenta samochodu niezależnie od typu stosowanego oleju.

Czy do każdego silnika dobry jest olej syntetyczny?

Należy uważać ze stosowaniem wysokojakościowych (syntetycznych) olejów do silników, które uprzednio pracowały na niskiej jakości oleju mineralnym gdyż prawdopodobnie są one wewnątrz pokryte nagarem. Oleje wysokiej jakości posiadają zaś silne własności "myjące" - co oznacza że cały ten nagar zostanie wypłukany i silnik może się "rozszczelnić" co zaowocuje głośną pracą, zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Niezależnie od tego może dojść do zablokowania filtra i kanałów olejowych przez wypłukany nagar, a co za tym idzie do zatarcia silnika.

Czy można mieszać oleje syntetyczne z mineralnymi?

Technologicznie nie ma znaczenia fakt, że jeden olej jest syntetyczny a drugi mineralny, bo bazy olejowe obu produktów są ze sobą mieszalne. Potwierdzeniem tych wymagań jest test mieszalności i homogeniczności stosowany przez API dla olejów posiadających, co najmniej klasę API SH. Jednak z praktycznego punktu widzenia, raczej nie należy mieszać różnych olejów ze sobą gdyż jeśli np. dolejemy do oleju syntetycznego olej mineralny to rzecz jasna parametry tego pierwszego ulegną obniżeniu.

Czy należy stosować dodatki do oleju?

Absolutnie nie! W oleju już znajdują się wszystkie potrzebne dodatki uszlachetniające, które zostały starannie dobrane w warunkach laboratoryjnych w trakcie opracowywania formulacji oleju. Dodanie jakiegokolwiek innego związku chemicznego (a tym jest taki dodatek) może tylko pogorszyć parametry oleju. Pamiętajmy: Jeśliby było możliwe polepszenie parametrów oleju przez dodanie tego czy innego środka chemicznego to zostałby on dodany do oleju już w trakcie produkcji.

. Czy to prawda, że do niektórych marek samochodów nadają się tylko określone oleje?

W zdecydowanej większości przypadków nie ma to uzasadnienia technicznego, gdyż producenci samochodów poza rekomendacjami dopuszczają stosowanie produktów spełniających określone normy jakościowe i lepkościowe. Od tej generalnej zasady istnieją czasami wyjątki. O szczegóły warto pytać w warsztacie lub sprawdzić w instrukcji obsługi danego pojazdu.

. Jak często powinienem zmieniać olej?

To zależy od okresu między przeglądami. Powinno się sprawdzić zalecenia producenta w instrukcji obsługi samochodu, jednak należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu oleju. Dla optymalnego smarowania poziom powinien zostać utrzymany pomiędzy punktem średnim i maksymalnym na skali widniejącej na bagnecie. Różnica pomiędzy maksymalnym a minimalnym punktem na skali, wynosi ok. 20% w ilości oleju w misce olejowej. Oznacza to, że jeśli poziom oleju jest niski, musi on pracować 20% ciężej i z mniejszą ilością dodatków.

Jaką lepkość oleju powinienem używać w swoim samochodzie i gdzie mogę uzyskać więcej informacji na temat odpowiedniego oleju do mojego samochodu?

To zależy od typu samochodu i silnika. W celu uzyskania informacji, jaki zastosować olej, należy:

Sprawdzić zalecenia producenta w instrukcji obsługi samochodu

. Czy muszę używać oleju syntetycznego?

Większość europejskich producentów samochodów zaleca stosowanie olejów syntetycznych w swoich najnowszych modelach samochodów. Pełne syntetyki oferują większe korzyści, przewyższając oleje mineralne i pół-syntetyki pod każdym względem ochrony i użytkowania. Oleje syntetyczne:

mają większą odporność termiczną zachowując silnik w idealnej czystości,

dodatkowo umożliwiają większą oszczędność paliwa,

zapewniają większe zabezpieczenie silnika przed zużyciem.

Czy użycie oleju do silnika benzynowego lub do diesla ma znaczenie?

Powinno się zawsze używać właściwego oleju do właściwego samochodu. Samochody z silnikiem diesla mają inny proces spalania, podczas którego powstają inne osady i zanieczyszczenia. Na przykład, silniki diesla produkują więcej sadzy i odkłada się w nich więcej związków kwasowych. Stosowanie w silnikach Diesla olejów ze specjalnym pakietem kontrolującym rozpraszanie sadzy, zapewnia utrzymanie optymalnego smarowania silnika w całym okresie eksploatacji.

Czy mogę użyć oleju syntetycznego w starszym pojeździe?

Generalnie tak, szczególnie w przypadku, kiedy stan techniczny silnika jest w dobrej kondycji, adekwatnej do przebiegu. Pamiętajmy, żę oleje syntetyczne oferują lepszą ochronę pod każdym względem, należy jednak uważać z wyborem odpowiedniej lepkości. Statystycznie starsze samochody zazwyczaj potrzebują bardziej gęstych olejów, o większej lepkości, z uwagi na większe luzy silnikowe jakie pojawiły się w trakcie eksploatacji.