Co zrobić, jeżeli w naszym samochodzie pojawia się rdza na progach? Dlaczego progi w moim samochodzie rdzewieją? Przyczyny zniszczeń oraz ceny i technologię wymiany progów omówimy w tutaj z wujkiem Sidorem.
Progi samochodu są narażone na zniszczenie z co najmniej kilku powodów. Najbardziej prozaicznymi mogą być wgniecenia spowodowane podnoszeniem samochodu. Progi są też obijane przez kamienie, jeżeli np. poruszamy się szutrowymi drogami. Od grudnia do marca są też nieustannie „omywane” przez chlorek sodu, którym drogowcy walczą ze śniegiem. Niepozorne ubytki lakieru mogą po zimie okazać się już ogniskami korozji, a w przypadku braku interwencji, po następnym sezonie może nas zaskoczyć dziura, która ni stąd ni zowąd pojawiła się pod drzwiami. Jednak często najbardziej podstępnym problemem jest powolne korodowanie samochodu od wewnątrz. Powody mogą być różne. Być może samochód, który posiadamy jest powypadkowy, a podczas naprawy nie zakonserwowano dostatecznie powierzchni zamkniętych i łączeń. Czasem jednak sama konstrukcja samochodu sprawia, że próg jest jego tzw. „słabym punktem”. Woda z nadkoli dostaje się w okolice zgrzewów podłogi i progów i reaguje z tlenem i stalą, szerząc niewidoczne z zewnątrz zniszczenia. Kiedy odkrywamy, że nasz próg rdzewieje, może to być tak naprawdę tylko początek wydatków. Dlaczego progi ulegają uszkodzeniom?
Dzieje się tak z wielu powodów.
· To progi są najbardziej narażone na
wgniecenia i obicia – ot, choćby przez uderzające w nie kamienie, czy
też podnoszenie.
· W sezonie zimowym na progach najbardziej odbija się chlorek sodu, którym drogowcy posypują zaśnieżone drogi.
· Są narażone na korozję od wewnątrz – na
przykład, gdy samochód jest powypadkowy, czy też z powodu samej
konstrukcji przyczyniającej się do zbierania się wody w progach, a w
konsekwencji, do pojawiania się rdzy.
Wymiana krok po kroku
Zacznij od wyjęcia zewnętrznego progu. W przypadku
zgrzewanych elementów poradzić sobie możesz, korzystając np. z
wiertarki. O tym, czy wyjęcie zewnętrznego progu będzie łatwe, czy też
trudne zadecyduje marka i model samochodu – w wielu przypadkach na
trudności natrafić mogą np. właściciele BMW.
Kiedy już uda Ci się wyjąć próg, zajrzyj do środka i
oceń skalę zniszczenia. O ile uszkodzenia występują jedynie od
zewnątrz, a korozja jest mała –wystarczy przeczyszczenie progu i jego
konserwacja.
W przypadku zaś, gdy zniszczenia są spore, należy wyjąć także próg wewnętrzny i dokonać wymiany:
· próg przykładamy do karoserii i zaznaczamy punkty styczności z nią,
· oklejamy papierową taśmą punkty obrysu styczności progu z karoserią,
· przy użyciu papieru ściernego (400) matowimy powierzchnię styczności nowego progu z karoserią,
· odtłuszczamy tę powierzchnię – korzystając np. z benzyny ekstrakcyjnej i nakładamy klej,
· po ok. 15 minutach przyklejamy nowy próg
do karoserii, korzystając z samoprzylepnej taśmy klejącej i przykręcamy
go śrubami montażowymi, a następnie dociskamy go z pomocą patyczków
rozpierających.
Na koniec należy usunąć nadmiar kleju oraz taśmę
papierową. Następnie należy próg dobrze zakonserwować, stosując środki
antykorozyjne. Po ok. 12 godzinach od wymiany progu można bezpiecznie
wyruszyć w trasę.
Komentarze
Prześlij komentarz