Raning dostawczaków.

Oto pierwsza piątka najbardziej niezawodnych modeli aut dostawczych:

1. Fiat Ducato seria 2
2. Peugeot Boxer seria 3
3. Ford Transit seria 2
4. Nissan Trade
5. Ford Connect
6. Mercedes-Benz Sprinter
7. Volkswagen Transporter 
8. Gaz Gazelle
9. Lublin 
10. Żuk 

Zwycięzcą jest Fiat Ducato w wersji II
Fiat Ducato II produkowany był w latach 1994 - 2006. Pojazd został zaprezentowany podczas targów samochodów użytkowych w Genewie w 1994 roku. Bliźniacza konstrukcja została wybrana Samochodem Dostawczym roku 1995 (Van Of The Year). Z modelu tego korzystało wiele firm , które świadczyły usługi budowlane, holownicze czy usługi transportowe Wrocław. Dodatkowo znajdowały swych nowych właścicieli pośród firm zajmujących się takimi usługami jak przeprowadzki Wrocław czy firmy kurierskie.
Fiat Ducato II po liftingu
Tył Ducato II przed liftingiem
Tył Ducato II po liftingu
Prace nad nowym modelem samochodu dostawczego rozpoczęto w 1987 roku (prace przy projekcie nadwozia prowadził Giorgetto Giugiaro z firmy Ital Design). Podczas projektowania Ducato II dużo uwagi przywiązano do optymalizacji współczynnika oporu powietrza, dzięki czemu udało się osiągnąć Cx=0.35.
Podobnie jak w poprzednim modelu zastosowano napęd przedni z silnikiem umieszczonym poprzecznie i nadwoziem samonośnym. Z przodu zastosowano zawieszenie przednie McPherson (ze stabilizatorem lub bez), a z tyłu sztywną oś tylną zamocowaną na resorach parabolicznych. W wrześniu 2000 roku uruchomiono produkcję Fiata Ducato II w Sete Lagoas w Brazylii. Dystrybucją w tym kraju zajmuje się firma Fiat Automóveis. W latach 2000 - 2005 powstawała tam wersja Ducato Maxi o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony, zaliczana do lekkich samochodów ciężarowych. W kolejnych latach powstało: 2000 - 692 szt., 2001 - 4370 szt., 2002 - 3210 szt., 2003 - 2864 szt., 2004 - 4941 szt., 2005 - 5362 szt., 2006 - 5597 szt., 2007 - 7275 szt., 2008 - 8935 szt., 2009 - 8000 sztuk wszystkich odmian Fiatów Ducato II.
W połowie 2007 roku kompania "Sollers" rozpoczęła produkcję modelu w swoich zakładach znajdujących się w miejscowości Jełabuga w Rosji. Od lutego 2010 roku egzemplarze przeznaczone dla odbiorców ze wschodniej Rosji produkowane są w zakładzie we Władywostoku.
Fiat Ducato II był dostępny w wielu różnych konfiguracjach, dzięki temu łatwo można było dobrać samochód odpowiedni do swoich potrzeb:
  • furgon: 5 wariantów pojemności (7,5/9/10/11,5/12 m³), 3 rozstawy osi (2850/3200/3700 mm), 3 wysokości wnętrza (1562/1881/2115 mm), 3 różne DMC (10 – 2,8 t, 14 – 3,2 t, MAXI – 3,5 t), 3 ładowności (10 – 1000 kg, 14 – 1400 kg, Maxi – 1800 kg)
  • kombi (towarowo-osobowe, 5-9 miejsc)
  • mikrobus (12-15 miejsc)
  • kabina ze skrzynią ładunkową
  • podwozia pod zabudowę
  • podwozie ramowe z przednią ścianą i deską rozdzielczą
  • kabina z układem napędowym