Trudno się oprzeć wrażeniu, że silniki projektuje się teraz z
założeniem, żeby nie wytrzymały zbyt długo. Jak inaczej wytłumaczyć
coraz częstsze problemy nowych aut z łańcuchami rozrządu? Rozciągają się
one już po kilkudziesięciu tys. km.
Jeszcze jakiś czas temu wśród kierowców wyrobiło się przekonanie, że łańcuchowy napęd rozrządu w samochodach jest bezobsługowy. Faktycznie tak , łańcuch rozrządu wytrzymywał nawet 500 tys. km, a i po tym przebiegu można było w zasadzie zlekceważyć konieczność wymiany. W obecnie produkowanych autach żywotność łańcuchów rozrządu jest znacznie niższa. Wynika to z większego obciążenia silników, mniejszej tolerancji jednostek napędowych na odchyłki faz rozrządu związane z rozciąganiem się łańcucha oraz z większej liczby elementów, które łańcuch musi napędzać.
Budowa poszczególnych układów rozrządu może się różnić. W Fiacie 126p krótki łańcuch łączy jedynie dwa koła zębate. W zestawach bardziej zaawansowanych znajduje się kilka kół zębatych, skomplikowany układ napinaczy i ślizgów oraz może obejmować kilka łańcuchów.
Obecne układy rozrządu z łańcuchem wymagają okresowej kontroli i wymiany. Niestety, wymiana rozrządu łańcuchowego zwykle jest dość skomplikowana i czasochłonna, co oczywiście wiąże się z kosztami. Trudno także ustalić optymalne cykle serwisowe. Sam producent też często nie wskazuje konkretnego przebiegu, po którym należy wymienić łańcuch, ponieważ jego żywotność w dużej mierze zależy od jakości i częstotliwości wymiany oleju używanego do smarowania silnika. Usterkę łańcucha można wykryć samodzielnie, bez czekania na przymusową wizytę w warsztacie. Najczęstszymi objawami problemów z łańcuchem rozrządu są niepokojące hałasy dobiegające z jego okolic. Może to być szum, szorowanie, a nawet cykliczne stuki w postaci turkotania lub klekotania. Zwiastunem kłopotów z tym elementem może być także pogorszona kultura pracy silnika oraz spadek jego mocy. W niektórych autach tego rodzaju symptomy mogą być sygnalizowane kontrolką check engine. Komputer po prostu wykrywa ustawienie wałków rozrządu wykraczające poza dopuszczalne kąty. Wadliwa praca napędu rozrządu występuje już nawet po 100–150 tys. km. Do wymiany rozrządu potrzebne będą oczywiście odpowiednie części. Oprócz paska lub łańcucha rozrządu niezbędne będą uszczelki, ramię napinacza, rolka prowadząca i rolka napinacza czy uszczelniacze wałka rozrządu. Jeżeli pompa wody napędzana jest paskiem, ona również może podlegać wymianie – na pewno powinna być skontrolowana. Z uwagi na bardzo poważne konsekwencje awarii elementów napędu rozrządu, zalecamy stosowanie części OEM , gdyż te dają największą gwarancję prawidłowego działania przez cały okres pomiędzy wymianami. W związku z tym jednak, że części oryginalne są zazwyczaj bardzo drogie, dopuszczamy użycie zamienników. Jednak muszą to być elementy najwyższej jakości i wyprodukowane przez uznanych producentów. Kluczowe po wymienia rozrządu jest jego właściwe ustawienie. Pomocne są w tym specjalne znaczniki, umieszczone na kole rozrządu i ewentualnie na pasku. Muszą one schodzić się idealne, gdyż przesunięcie o kilka zębów spowodowałoby spustoszenie w silniku. Dlatego to zadanie warto powierzyć dobremu i doświadczonemu serwisowi samochodowemu.
Jeszcze jakiś czas temu wśród kierowców wyrobiło się przekonanie, że łańcuchowy napęd rozrządu w samochodach jest bezobsługowy. Faktycznie tak , łańcuch rozrządu wytrzymywał nawet 500 tys. km, a i po tym przebiegu można było w zasadzie zlekceważyć konieczność wymiany. W obecnie produkowanych autach żywotność łańcuchów rozrządu jest znacznie niższa. Wynika to z większego obciążenia silników, mniejszej tolerancji jednostek napędowych na odchyłki faz rozrządu związane z rozciąganiem się łańcucha oraz z większej liczby elementów, które łańcuch musi napędzać.
Budowa poszczególnych układów rozrządu może się różnić. W Fiacie 126p krótki łańcuch łączy jedynie dwa koła zębate. W zestawach bardziej zaawansowanych znajduje się kilka kół zębatych, skomplikowany układ napinaczy i ślizgów oraz może obejmować kilka łańcuchów.
Obecne układy rozrządu z łańcuchem wymagają okresowej kontroli i wymiany. Niestety, wymiana rozrządu łańcuchowego zwykle jest dość skomplikowana i czasochłonna, co oczywiście wiąże się z kosztami. Trudno także ustalić optymalne cykle serwisowe. Sam producent też często nie wskazuje konkretnego przebiegu, po którym należy wymienić łańcuch, ponieważ jego żywotność w dużej mierze zależy od jakości i częstotliwości wymiany oleju używanego do smarowania silnika. Usterkę łańcucha można wykryć samodzielnie, bez czekania na przymusową wizytę w warsztacie. Najczęstszymi objawami problemów z łańcuchem rozrządu są niepokojące hałasy dobiegające z jego okolic. Może to być szum, szorowanie, a nawet cykliczne stuki w postaci turkotania lub klekotania. Zwiastunem kłopotów z tym elementem może być także pogorszona kultura pracy silnika oraz spadek jego mocy. W niektórych autach tego rodzaju symptomy mogą być sygnalizowane kontrolką check engine. Komputer po prostu wykrywa ustawienie wałków rozrządu wykraczające poza dopuszczalne kąty. Wadliwa praca napędu rozrządu występuje już nawet po 100–150 tys. km. Do wymiany rozrządu potrzebne będą oczywiście odpowiednie części. Oprócz paska lub łańcucha rozrządu niezbędne będą uszczelki, ramię napinacza, rolka prowadząca i rolka napinacza czy uszczelniacze wałka rozrządu. Jeżeli pompa wody napędzana jest paskiem, ona również może podlegać wymianie – na pewno powinna być skontrolowana. Z uwagi na bardzo poważne konsekwencje awarii elementów napędu rozrządu, zalecamy stosowanie części OEM , gdyż te dają największą gwarancję prawidłowego działania przez cały okres pomiędzy wymianami. W związku z tym jednak, że części oryginalne są zazwyczaj bardzo drogie, dopuszczamy użycie zamienników. Jednak muszą to być elementy najwyższej jakości i wyprodukowane przez uznanych producentów. Kluczowe po wymienia rozrządu jest jego właściwe ustawienie. Pomocne są w tym specjalne znaczniki, umieszczone na kole rozrządu i ewentualnie na pasku. Muszą one schodzić się idealne, gdyż przesunięcie o kilka zębów spowodowałoby spustoszenie w silniku. Dlatego to zadanie warto powierzyć dobremu i doświadczonemu serwisowi samochodowemu.
Jak sięgnę pamięcią w tył to kojarzę jak u mnie w domu był okres, iż wszystko to co zawierało gumę to zaczęło się psuć. Przede wszystkim były to uszczelki, czy jakaś klejona guma. Bywało również tak, iż momentami był wzywany technik, jednak ja staram się reperować wszystko indywidualnie. Nawet jak coś w pojeździe się zepsuje to także nie jadę od razu do specjalisty. W przypadku gumowych elementów to najlepsze produkty znajduję w sklepie www https://powerrubber.com/ gdzie ja za każdym razem takie gumowe elementy zamawiam.
OdpowiedzUsuńJeśli będziecie potrzebować części samochodowych to koniecznie zobaczcie na stronę https://aparts.pl/czesci/audi-a6-c6-4f2-2004-04-2011-08,1-00005-05110.aspx oni maja w ofercie między innymi części niezbędne do wymiany filtrów. Zobaczcie i poczytajcie na ten temat na ich stronie
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o takie kwestie to ja za bardzo się na tym nie znam lecz wiem że są również specjalne serwisy specjalizujące się np. w hydraulice siłowej. Sam niedawno natrafiłem na taką stronę https://hydro-dex.com/naprawa-pomp-hydraulicznych-harwestery-forwardery-skidery/ więc na pewno warto się tym zainteresować.
OdpowiedzUsuń