Polskie prototypy motoryzacyjne 3

W 1974 roku zakłady FSO zaprezentowały prototypowy samochód sportowy Polski Fiat 1100 Coupé. Futurystyczny pomalowany na żółto pojazd w niczym nie przypominał innych aut jeżdżących wówczas po polskich drogach. Niestety ówczesne władze nie dopuściły go do produkcji, a jedyny zbudowany prototyp zezłomowano.
 
 
 Za stylistykę tego prototypu odpowiada Zbigniew Wattson, który inspirował się klasyczną sylwetką samochodu sportowego z lat 70. Ostre linie, płaskie powierzchnie i spiczasty przód z otwieranymi reflektorami to cechy charakterystyczne FSO 1100 Coupé. Pod względem mechanicznym zastosowane rozwiązania nie były już niestety tak efektowne jak nadwozie polskiego coupé. Do budowy prototypu wykorzystano wiele części pochodzących z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich Fiatów. Płyta podłogowa pochodzi z Zastavy 1100, czyli pośrednio z Fiata 128, na którego produkcję jugosłowiańska marka wykupiła licencję. Nadwozie samonośne wzmocniono dwiema belkami podłużnymi. Do produkcji konceptu użyto wiele części z Fiata 125p (m.in. akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła), Fiata 128 (m.in. silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia), Fiata X1/9 (kierownica) oraz Fiata 132 (klamki). Deskę rozdzielczą wykonano z tworzyw sztucznych, a przed kierowcą królują dwa ogromne zegary: prędkościomierz i obrotomierz. We wnętrzu było miejsce dla 4 pasażerów w układzie 2+2. Jak to zawsze bywa w przypadku samochodów typu coupé, pasażerowie przedniego rzędu mieli od dyspozycji dwa sportowe fotele, a pasażerowie tylnego rzędu jedynie niezbyt dużą kanapę. Sportowy wygląd FSO 1100 Coupé niestety nie szedł w parze z osiągami. Co prawda silnik umieszczono z tyłu, a napęd przekazywany był na oś tylną, jednak jego niewielka pojemność (1116 cm3) oraz moc (55 KM) nie pozwalały na sportową jazdę. Ważący 900 kg koncept mógł się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h.
 Dane techniczne PF 1100 Coupé
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Silnik 4-suw., 4-cyl., rzędowy, umieszczony poprzeczne z tyłu, napędza koła tylne.
- Nadwozie samonośne, 2-drzwow, 2+2-mejscowe
- Średnica cyl. X skok tłoka/poj. Skokowa - 80x55,5 mm/1116 cm3.
- Moc maks. 55 KM (DIN) przy 6000 obr/min.
- Stopień sprężania 8,8:1
- Skrzynka przekładniowa 4-biegowa, synchronizowana, sterowana krótką dźwignia, umieszczoną w podłodze
- Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator.
- Zawieszenie tylne: kolumny amortyzatorów teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, wahacze skośne.
- Hamulce hydrauliczne, przednie i tylne tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne.
- Ogumienie o wymiarach 165 SR13 (radialne)
- Masa własna pojazdu ok. 900 kg.
- Prędkość maks. -140 km/h
- Zużycie paliwa - ok. 8./100 km
 

Komentarze

  1. Jeśli chcecie eksportować towary na wschodnie rynki to będą wam potrzebne takie dokumenty jak ukrsepro. Można je załatwić w CCRW. Sama myslę o tym od dłuższego czasu. Mam mały biznes i nie sądzę, że znajdę odbiorców na zachodzie. Wschodnie rynki są duzo lepszym odbiorcą.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz