Powietrze znajdujące się w układzie hamulcowym
to potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa, prowadzące wprost do
tragicznego w skutkach wypadku.
Powietrze może dostać się do układu
hamulcowego poprzez opary gotującego się zużytego już płynu hamulcowego
(z dużą zawartością wody), uszkodzone elementy układu hamulcowego, albo
poprzez wymianę elementów hydraulicznych.Objawem zapowietrzonego układu hamulcowego mogą być:
- nierównomierne hamowanie poszczególnych kół - różnice w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną danej osi
- miękki pedał hamulca twardniejący stopniowo po każdym naciśnięciu (oczywiście na pracującym silniku)
- słaba skuteczność hamulca roboczego
- nierównomierne hamowanie poszczególnych kół - różnice w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną danej osi
- miękki pedał hamulca twardniejący stopniowo po każdym naciśnięciu (oczywiście na pracującym silniku)
- słaba skuteczność hamulca roboczego
A teraz wujek Sidor krok po kroku jak samemu je odpowietrzyć:
- Zaopatrz się w klucz oczkowy 9 lub 11 mm do odkręcenia odpowietrzników.
- Zlokalizuj odpowietrznik. Ma on kształt
walca z sześciokątną częścią przy podstawie. Widoczne jest również jego
zgrubienie na wierzchołku, pozwalające na nałożenie wężyka.
- Ponieważ odpowietrzenie najłatwiej jest
przeprowadzić na zdjętym kole, trzeba je odkręcić. Nie zapomnij
zachować podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- Zacznij odpowietrzać hamulce w prawym i
lewym kole tylnym. Dopiero potem przystąp do odpowietrzania prawego i
lewego koła przedniego. W starszych modelach aut zachodzi konieczność
odpowietrzenia również pompy hamulcowej.
- Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania
cylinderka hamulcowego i oczyść zawór. Następnie nałóż na niego
przezroczysty przewód. Drugi jego koniec umieść w naczyniu wypełnionym
płynem hamulcowym (do połowy).
- Odpowietrzanie najlepiej przeprowadzić
we dwie osoby. Jedna z nich musi usiąść na miejscu kierowcy, by wciskać i
luzować pedał gazu. Zadaniem drugiej osoby jest odkręcanie
odpowietrzników i dolewanie płynu hamulcowego. Kiedy osoba
odpowietrzająca wyda hasło „pompuj”, zadaniem kierowcy jest energiczne
wciskanie pedału hamulca, a następnie wciśnięcie go do oporu i
trzymanie. Wówczas osoba odpowietrzająca luzuje odpowietrznik do momentu
wypływania płynu hamulcowego. Jeśli nie płynie on równym strumieniem, a
„buzuje”, wówczas powyższe czynności należy powtórzyć do momentu
uzyskania stopniowego strumienia. Oznaczać to będzie bowiem brak
powietrza w układzie hamulcowym. Gdy płyn przestanie wypływać, należy
mocno dokręcić odpowietrznik. Dopiero po tej czynności osoba za
kierownicą może zwolnić pedał hamulca.
7. Nie zapomnij o dolaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka.
Wszystkie nowe samochody, wyposażone w system ABS i ESP powinny być zalewane odpowiednim płynem hamulcowym, ponieważ jedynie taki płyn gwarantuje, że systemy elektroniczne, w jaki został wyposażony nowoczesny pojazd, będą funkcjonowały prawidłowo i to na dodatek we wszystkich zakresach temperatur.
Do roku 1990 czas wymiany płynu wynosił jedynie rok, ale w pojazdach produkowanych po tym roku płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata. Wymiana płynu hamulcowego nie pociąga za sobą zbyt dużego wydatku, ponieważ wynosi mniej niż 100 zł. Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić płyn, wówczas koszty będą jeszcze niższe.
Przed rozpoczęciem wymiany płynu trzeba się koniecznie upewnić, jaki rodzaj płynu jest w naszym aucie. Nie można mieszać płynów różnego typu, czyli płynu R3 z DOT-4. W większości przypadków wykorzystywany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest mniejsza.
Wszystkie nowe samochody, wyposażone w system ABS i ESP powinny być zalewane odpowiednim płynem hamulcowym, ponieważ jedynie taki płyn gwarantuje, że systemy elektroniczne, w jaki został wyposażony nowoczesny pojazd, będą funkcjonowały prawidłowo i to na dodatek we wszystkich zakresach temperatur.
Do roku 1990 czas wymiany płynu wynosił jedynie rok, ale w pojazdach produkowanych po tym roku płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata. Wymiana płynu hamulcowego nie pociąga za sobą zbyt dużego wydatku, ponieważ wynosi mniej niż 100 zł. Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić płyn, wówczas koszty będą jeszcze niższe.
Przed rozpoczęciem wymiany płynu trzeba się koniecznie upewnić, jaki rodzaj płynu jest w naszym aucie. Nie można mieszać płynów różnego typu, czyli płynu R3 z DOT-4. W większości przypadków wykorzystywany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest mniejsza.
Komentarze
Prześlij komentarz