Odpowietrz hamulce z wujkiem Sidorem

Powietrze znajdujące się w układzie hamulcowym to potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa, prowadzące wprost do tragicznego w skutkach wypadku.
Powietrze może dostać się do układu hamulcowego poprzez opary gotującego się zużytego już płynu hamulcowego (z dużą zawartością wody), uszkodzone elementy układu hamulcowego, albo poprzez wymianę elementów hydraulicznych.Objawem zapowietrzonego układu hamulcowego mogą być:
- nierównomierne hamowanie poszczególnych kół - różnice w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną danej osi
- miękki pedał hamulca twardniejący stopniowo po każdym naciśnięciu (oczywiście na pracującym silniku)
- słaba skuteczność hamulca roboczego
 Znalezione obrazy dla zapytania wymiana płynu hamulcowego prl

A teraz wujek Sidor krok po kroku jak samemu je odpowietrzyć:
- Zaopatrz się w klucz oczkowy 9 lub 11 mm do odkręcenia odpowietrzników.
- Zlokalizuj odpowietrznik. Ma on kształt walca z sześciokątną częścią przy podstawie. Widoczne jest również jego zgrubienie na wierzchołku, pozwalające na nałożenie wężyka.
- Ponieważ odpowietrzenie najłatwiej jest przeprowadzić na zdjętym kole, trzeba je odkręcić. Nie zapomnij zachować podstawowych zasad bezpieczeństwa.
-  Zacznij odpowietrzać hamulce w prawym i lewym kole tylnym. Dopiero potem przystąp do odpowietrzania prawego i lewego koła przedniego. W starszych modelach aut zachodzi konieczność odpowietrzenia również pompy hamulcowej.
- Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego i oczyść zawór. Następnie nałóż na niego przezroczysty przewód. Drugi jego koniec umieść w naczyniu wypełnionym płynem hamulcowym (do połowy).
- Odpowietrzanie najlepiej przeprowadzić we dwie osoby. Jedna z nich musi usiąść na miejscu kierowcy, by wciskać i luzować pedał gazu. Zadaniem drugiej osoby jest odkręcanie odpowietrzników i dolewanie płynu hamulcowego. Kiedy osoba odpowietrzająca wyda hasło „pompuj”, zadaniem kierowcy jest energiczne wciskanie pedału hamulca, a następnie wciśnięcie go do oporu i trzymanie. Wówczas osoba odpowietrzająca luzuje odpowietrznik do momentu wypływania płynu hamulcowego. Jeśli nie płynie on równym strumieniem, a „buzuje”, wówczas powyższe czynności należy powtórzyć do momentu uzyskania stopniowego strumienia. Oznaczać to będzie bowiem brak powietrza w układzie hamulcowym. Gdy płyn przestanie wypływać, należy mocno dokręcić odpowietrznik. Dopiero po tej czynności osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca.
7. Nie zapomnij o dolaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka.


Wszystkie nowe samochody, wyposażone w system ABS i ESP powinny być zalewane odpowiednim płynem hamulcowym, ponieważ jedynie taki płyn gwarantuje, że systemy elektroniczne, w jaki został wyposażony nowoczesny pojazd, będą funkcjonowały prawidłowo i to na dodatek we wszystkich zakresach temperatur.
Do roku 1990 czas wymiany płynu wynosił jedynie rok, ale w pojazdach produkowanych po tym roku płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata.  Wymiana płynu hamulcowego nie pociąga za sobą zbyt dużego wydatku, ponieważ wynosi mniej niż 100 zł. Jeśli zdecydujemy się samodzielnie wymienić płyn, wówczas koszty będą jeszcze niższe.
Przed rozpoczęciem wymiany płynu trzeba się koniecznie upewnić, jaki rodzaj płynu jest w naszym aucie. Nie można mieszać płynów różnego typu, czyli płynu R3 z DOT-4. W większości przypadków wykorzystywany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest mniejsza.