Co ile wymieniać?
Producenci: część producentów aut zaleca wymianę płynu chłodniczego co 2-4 lata, inni nie wspominają o tym w instrukcji obsługi w ogóle. Praktyka: zdaniem mechaników wymiana płynu chłodniczego powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż co 5 lat. Bez przyrządów możemy wykryć tylko zbyt niski poziom płynu. Zwykle jego ilość sprawdzamy między znakami minimum a maksimum na zbiorniczku wyrównawczym (zimny silnik). Możemy też kupić przyrząd, który pozwoli ocenić temperaturę zamarzania płynu. Zbyt wysoka oznacza konieczność wymiany płynu.
Zlewanie cieczy chłodzącej:
!! Uwaga - Każdy kierowca , a w szczególności świadczący usługi transportowe Wrocław musi wiedzieć iż podczas zlewania ciecz chłodząca nie powinna wylewać się na pasek zębaty, ponieważ go uszkadza, co może spowodować poważną awarię silnika. W razie potrzeby należy pasek osłonić !!
• Odkręcić pokrywę zbiornika wyrównawczego.
Uwaga. Pokrywę należy zdejmować dopiero wtedy, gdy chłodnica wystygnie i można ją dotknąć ręką. W przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo oparzenia gorącą cieczą chłodzącą. Nałożyć dla bezpieczeństwa szmatę na pokrywę.
• Unieść i podeprzeć samochód. Odkręcić i zdjąć dolną osłonę chłodnicy.
• Ustawić czyste naczynie pod chłodnicą.
• Otworzyć całkowicie zawór ogrzewania. W tym celu ustawić regulator temperatury na końcu czerwonego zakresu.
• Odkręcić korek spustowy u dołu chłodnicy i zlać ciecz chłodzącą. Korek spustowy można odkręcić za pomocą monety.
• Dokręcić lekko korek spustowy przy chłodnicy.
Napełnianie układu chłodzenia:
• Wlać ciecz chłodzącą przez zbiornik wyrównawczy, aż do znaku „Max".
• Uruchomić silnik i nagrzewać go przez około 10 minut, aż osiągnie normalną temperaturę pracy. Zwiększyć kilka razy prędkość obrotową silnika powyżej 2500 obr/min. Podczas nagrzewania silnika obserwować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym i dolewać cieczy w razie potrzeby.
• Zamknąć pokrywę zbiornika wyrównawczego.
• Po wystygnięciu silnika sprawdzić poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym. Uzupełnić ciecz chłodzącą do znaku „Max" w razie potrzeby.
• Zamontować i przykręcić osłonę chłodnicy.
• Sprawdzić wzrokowo szczelność układu chłodzenia, w szczególności miejsc podłączenia przewodów, korka spustowego i pompy cieczy chłodzącej.
Producenci: część producentów aut zaleca wymianę płynu chłodniczego co 2-4 lata, inni nie wspominają o tym w instrukcji obsługi w ogóle. Praktyka: zdaniem mechaników wymiana płynu chłodniczego powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż co 5 lat. Bez przyrządów możemy wykryć tylko zbyt niski poziom płynu. Zwykle jego ilość sprawdzamy między znakami minimum a maksimum na zbiorniczku wyrównawczym (zimny silnik). Możemy też kupić przyrząd, który pozwoli ocenić temperaturę zamarzania płynu. Zbyt wysoka oznacza konieczność wymiany płynu.
Co lepiej stosować - gotowy płyn chłodniczy czy koncentrat?
Wymieniając
płyn możemy skorzystać z dwóch wariantów: gotowego płynu i koncentratu,
pod warunkiem, że wcześniej rozcieńczymy go wodą destylowaną.
Zdecydowanie lepszym w zastosowaniu jest gotowy płyn chłodniczy.
Fabrycznie przygotowana mieszanina posiada właściwą zawartość glikolu,
odpowiednio dobrany zestaw dodatków i jednorodność składu (czyli jej po
prostu dobrze wymieszana). Warunków, o których mowa wyżej, nie spełnia
uzupełnianie koncentratem. Niejednorodność przygotowanej mieszaniny może
spowodować powstanie „korków wodnych”, czyli miejsc w układzie
chłodzenia w których koncentrat nie wymieszał się z wodą. Wystarczy
ujemna temperatura i kłopot gotowy. Istotna jest także sama natura
koncentratu. Koncentrat krystalizuje w temperaturze -18°C i dopiero
dodanie wody (50%) powoduje jej obniżenie do -35°C. Wniosek jest jeden -
zbyt duża zawartość glikolu w płynie chłodniczym i temperatura
zamarzania zamiast spadać - rośnie.
Zlewanie cieczy chłodzącej:
!! Uwaga - Każdy kierowca , a w szczególności świadczący usługi transportowe Wrocław musi wiedzieć iż podczas zlewania ciecz chłodząca nie powinna wylewać się na pasek zębaty, ponieważ go uszkadza, co może spowodować poważną awarię silnika. W razie potrzeby należy pasek osłonić !!
• Odkręcić pokrywę zbiornika wyrównawczego.
Uwaga. Pokrywę należy zdejmować dopiero wtedy, gdy chłodnica wystygnie i można ją dotknąć ręką. W przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo oparzenia gorącą cieczą chłodzącą. Nałożyć dla bezpieczeństwa szmatę na pokrywę.
• Unieść i podeprzeć samochód. Odkręcić i zdjąć dolną osłonę chłodnicy.
• Ustawić czyste naczynie pod chłodnicą.
• Otworzyć całkowicie zawór ogrzewania. W tym celu ustawić regulator temperatury na końcu czerwonego zakresu.
• Odkręcić korek spustowy u dołu chłodnicy i zlać ciecz chłodzącą. Korek spustowy można odkręcić za pomocą monety.
• Dokręcić lekko korek spustowy przy chłodnicy.
Napełnianie układu chłodzenia:
• Wlać ciecz chłodzącą przez zbiornik wyrównawczy, aż do znaku „Max".
• Uruchomić silnik i nagrzewać go przez około 10 minut, aż osiągnie normalną temperaturę pracy. Zwiększyć kilka razy prędkość obrotową silnika powyżej 2500 obr/min. Podczas nagrzewania silnika obserwować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym i dolewać cieczy w razie potrzeby.
• Zamknąć pokrywę zbiornika wyrównawczego.
• Po wystygnięciu silnika sprawdzić poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym. Uzupełnić ciecz chłodzącą do znaku „Max" w razie potrzeby.
• Zamontować i przykręcić osłonę chłodnicy.
• Sprawdzić wzrokowo szczelność układu chłodzenia, w szczególności miejsc podłączenia przewodów, korka spustowego i pompy cieczy chłodzącej.
Komentarze
Prześlij komentarz