Wielu kierowców uważa, że lampka kontrolna
wskazuje poziom oleju i świeci tylko wtedy, gdy jest go za mało. To nie
do końca prawdą.Kontrolka oleju to wskaźnik zbyt niskiego ciśnienia w układzie olejenia silnika.
Lampka świeci, gdy zapalamy silnik. Przy poziomie 900 obrotów na minutę - powinna zgasnąć. Jeżeli zapala się w czasie jazdy, trzeba się natychmiast zatrzymać. Po 5-10 minutach przerwy możemy sprawdzić miarką (inaczej bagnetem), czy mamy wystarczającą ilość oleju. W przypadku gdy brakuje oleju powinniśmy uzupełnić właściwym lub podobnym olejem, dolewając go porcjami, aby nie wywołać szoku termicznego przy znacznej dolewce. Optymalny poziom oleju w silniku jest ca. w okolicy ½ miarki wskaźnika. Gdy kontrolka zgaśnie - możemy spokojnie jechać dalej.
Gdy nadal kontrolka nie gaśnie lub stwierdzimy, że poziom oleju jest znacznie wyższy od stanu maksymalnego ( odnosząc to też do wcześniejszych stanów stwierdzimy, że znacznie go przybyło) to mamy problem z techniką silnika:
- gdy olej nie jest mętny, mlekowaty to najprawdopodobniej został rozcieńczony przez niespalone paliwo i trzeba jak najszybciej odstawić samochód do stacji diagnostycznej w celu naprawy,
- gdy olej jest mętny, mlekowaty to mamy problem ze szczelnością układu chłodzenia, uszczelnieniem głowicy silnika i również bez stacji serwisowej się nie obejdzie. W obydwóch przypadkach nie sugerowane jest kontynuowanie eksploatacji silnika.
Jest też oczywiście możliwość uszkodzenia czujnika co jest spotykane i jest to wiadomo najmniej groźne.
W zasadzie powinniśmy się w takim momencie rozglądnąć za kimś, kto nas odholuje do warsztatu. Dalsza jazda nie musi ale może się zakończyć zatarciem silnika.
Komentarze
Prześlij komentarz