3 lutego 2014r minęło 20 lat od
zakończenia produkcji poczciwej Nysy, która przez 36 lat produkowana
była w Zakładzie Samochodów Dostawczych w Nysie.
Historia
pojazdów z Nysy sięga końcówki lat ’50 kiedy to wykonano 13 próbnych
egzemplarzy Nysy o oznaczeniu N57. Po zatwierdzeniu projektu ruszyła
produkcja seryjna. Starano się wykorzystać część podzespołów z
produkowanej w Stolicy osobowej Warszawy m.in elementy zawieszenia czy
benzynowy, dolnozaworowy, czterosuwowy 2- litrowy silnik spalinowy M-20,
czy elementy zawieszenia. Prędkość maksymalna oscylowała wokół 90 km/h a
spalanie 14 litrów na 100 kilometrów.
Pod
koniec dekady lat 50 w ówczesnym Zakładzie Budowy Nadwozi Samochodowych
zabudowano 313 sztuk Nysy N58 w wersji furgon. Wprowadzono kolejne
wzmocnienia ramy pojazdu ale nadal prowadzono prace nad ulepszeniem
technologii produkcji nadwozia.
W
1959 roku do produkcji wdrożono Nysę N59. Posiadała ona nowe koła jezdne
i wzmocnione ogumienie. Zaszły zmiany w układzie hamulcowym i
elektrycznym. Wprowadzono także inne wersje: N59- M mikrobus i sanitarkę
N59- S. W tym samym roku wykonano 1350 sztuk tego pojazdu a także
rozpoczął się eksport, który w 1959 roku wyniósł 200 sztuk.
Rok
później w 1960 roku wprowadzono wersję towarowo- osobową (towos) o
oznaczeniu N60-T. Wersja ta powstała na bazie furgonu. W 1961 roku na
zlecenie Ministerstwa Kultury i Sztuki zaczęła się produkcja Nysy N61-
K, która spełniała rolę mobilnego kina. Wnętrze pojazdy podzielono na
trzy części: kierowcy, operatora i agregatu prądotwórczego. W przedziale
operatora projektowa zamontowano stolik z radiem i z projektorem filmu
16 mm.
W 1961 roku roczna produkcja
przekraczała 3 tysiące sztuk, w ramach eksportu np: do Egiptu opracowano
wersję tropikalną. Powstawały luksusowe wersje mikrobusów i sanitarek
na potrzeby eksportu zewnętrznego. Jednocześnie prowadzono prace na
modyfikacją wersji krajowych. Wynikiem prac była nowa rodzina N63 na,
którą składały się takie wersje jak: mikrobus, furgon, sanitarka,
kinowóz, towos. Zostały one oficjalnie zaprezentowane na XXXII Targach
Poznańskich. Pojazdy otrzymały nowy górnozaworowy silnik S-21 opracowany
w warszawskiej FSO. Po przeprowadzeniu analizy podjęto decyzję o
nieprodukowaniu wersji N63 tylko dzięki zdobytym doświadczeniom w
konstruowaniu tej rodziny dogłębnie zmodyfikować N59.
W
1964 roku ruszyła produkcja Nysy 501 a wraz z nią wszystkie
dotychczasowe wersje nadwoziowe. Zmieniono technologię produkcji m.in
spawanie zastąpiono zgrzewaniem i uruchomiono taśmową linię montażową.
Zamiennie stosowano silniki M-20 i S-21. W tym czasie produkcja
przekraczała 5000 sztuk a eksport 1000 sztuk. Zbudowano zupełnie nową
wersję o oznaczeniu 501 I. Był to pojazd przeznaczony do przewozu
żywności w niskich temperaturach. W ’65 roku zbudowano prototypy
samochodów izotermicznych- 501 I i chłodzonych suchym lodem 501 C.
Produkcja wersji 501 C rozpoczęła się w 1967 roku. Na zamówienie
Ministerstwa Handlu Wewnętrznego opracowano prototyp samochodu do
przewozu pieczywa, który nie wszedł do produkcji. Eksport sięgał 30%
produkcji, która wynosiła 7500 sztuk rocznie.
W
Biurze Konstrukcyjnym powstał prototyp Nysy 503, która miała bazować na
prototypowej Warszawie 210 i Fordzie Transicie. Prace zostały przerwane
z chwilą zakupu licencji na Fiata 125p.
Podjęto
dalsze kroki ku modernizacji dotychczasowych modeli m.in: wprowadzono
lepszy dostęp do silnika za pomocą maski otwieranej za pomocą zawiasów
(a nie dwóch kluczy, które był często gubione) starano poprawić komfort
jazdy i bezpieczeństwo. Efektem prac była prototypowa Nysa 521
zaprezentowana na XXXVII Targach Poznańskich w 1968 roku. Nysa 521
wdrożona do produkcji w 1969 roku produkowana była w następujących
odmianach: mikrobus, towos, furgon, sanitarka, kinowóz i izoterma.
Alternatywnie stosowano żerańskie silniki S-21 a później jednostki
wysokoprężne 4C90 z WSW Andrychowa. W nowej wersji wprowadzono szereg
znaczących rozwiązań: jeszcze bardziej ulepszono dostęp do silnika
poprzez wysunięcie części napędowej bardziej do przodu, zmiany w
układzie elektrycznym, widoczność zwiększona o 30%, nowe zderzaki,
spryskiwacz szyb z nożnym dozownikiem płynu. Te i wiele innych drobnych
ale ułatwiających eksploatację rozwiązań spowodowały wzrost eksportu,
który przekraczał 50% i skierowany był głównie do krajów
socjalistycznych, zamówienia były także z zachodnich Niemiec gdzie na
życzenie zastosowano kilka modyfikacji. W 1976 roku z taśm montażowych
Zakładu Samochodów Dostawczych zjechała 100- tysięczna Nysa.
W
latach 70 nastąpiło znaczne zmechanizowanie rolnictwa zarówno
indywidualnego jak i państwowego. W związku z tym opracowano rolniczą
wersję 521 R, która mogła przewozić 5 osób i 550 kilogramów ładunku.
Mimo dużego zainteresowania pojazd nie wszedł do produkcji.
Nysy
521 i 522 były także produkowane dla Milicji Obywatelskiej, podstawową
wersją była wersja 521/522 KW- konwojowo- wypadowa gdzie wprowadzono
przedział dla zatrzymanych. Wersja 521/522 OW- operacyjno- wypadowa
służyła głównie do transportu jednostek ZOMO. W tej wersji mogło
przebywać 9 funkcjonariuszy wraz z kierowcą. Milicyjne wersje miały
dodatkowe zbiorniki paliwa, ”koguty” na dachu, sygnały alarmowe i
dodatkowe akumulatory.
Najlepszym
okresem dla fabryki była bez wątpienia dekada lat ’70 gdzie nastąpił
gwałtowny wzrost produkcji od 12 522 w 1970 roku do 18 200 w 1978 roku. W
latach ’73-74 eksport stanowił aż 3/4 całej produkcji. Wówczas nyska
fabryka stała się członkiem Klubu Eksporterów. Głównym odbiorcom były
kraje Europy Środkowo- Wschodniej ale także Zachodniej kraje afrykańskie
i azjatyckie.
Lata osiemdziesiąte to
przede wszystkim regres i spadek produkcji. W połowie lat ’80 poziom
produkcji sięgnął końcówki lat 60. Później było tylko gorzej, wegetację
zapewniał produkowany po połączeniu się z FSO Polonez Truck.
Pamiętajcie o regularnych wizytach u okulisty! To jest bardzo ważne! tutaj okulista sierakowice możecie bez problemu się umówić. Nie trzeba długo czekać na wizyty.
OdpowiedzUsuń