Jak samodzielnie naprawić alternator ?

Alternator składa się z niewielu części, podlegających wymianie. Dlatego jego samodzielna naprawa nie jest trudna, choć wymaga pewnej wiedzy technicznej połączonej z predyspozycjami manualnymi. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić szczotki w alternatorze.

Wszelkie prace przy alternatorze można wykonywać wyłącznie po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Może tego dokonać dosłownie każda osoba mająca choć troszkę smykałki do majsterkowania wykonująca na przykład usługi transportowe Wrocław czy fryzjer.Przed wymontowaniem alternatora z samochodu należy odłączyć od niego wszystkie przewody (zwykle są dwa lub trzy)

 

Szczotki w alternatorze znajdują się zawsze po przeciwnej stronie niż jego kółko pasowe. Podłączony jest do nich przewód, doprowadzający napięcie wzbudzenia. Jest on znacznie cieńszy, niż główny przewód zasilający samochód w energię elektryczną, ale grubszy od przewodu lampki sygnalizacyjnej, jeżeli taki istnieje.

Szczotki znajdują się w wykonanym z twardego materiału izolacyjnego uchwycie, zwanym szczotkotrzymaczem. Do obudowy alternatora mocują go dwie cienkie szpilki z nakrętkami lun, rzadko – dwie śruby. Po ich odkręceniu można delikatnie i ostrożnie wyjąć cały szczotkotrzymacz.

Podczas wyjmowania szczotkotrzymacza ze zużytymi szczotkami a zwłaszcza przy zakładaniu nowego zachować ostrożność i nie używać siły. Ukruszona szczotka, jeżeli zostanie wewnątrz alternatora, może spowodować zwarcie płytki z diodami do masy lub wyrządzić inne szkody.

Następną czynnością jest włożenie nowego szczotkotrzymacza na miejsce. Aby to zrobić, należy przygotować wcześniej płytkę z cienkiego, sprężyście elastycznego tworzywa lub kartonik o szerokości około 3 cm i długości około co najmniej 6-7 cm. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu wsunięcie szczotek na ich miejsce będzie bardzo łatwe i zapobiegnie ich przypadkowemu wykruszeniu. Wsuwa się go do wnętrza alternatora tak, aby nakrył oba pierścienie komutatora, widoczne przez otwór po wyjętym szczotkotrzymaczu.

Następnie wsuwa się nowy szczotkotrzymacz tak, aby szczotki ślizgały się po przygotowanej płytce lub kartoniku, a otwory do mocowania szczotkotrzymacza wsunęły się na szpilki mocujące. Gdy szczotki znajdą się na miejscu, ostrożnie wyciągnąć ją spod nich, przytrzymując drugą ręką szczotkotrzymacz. Następnie założyć na szpilki i dokręcić z wyczuciem, aby nie zerwać gwintów, nakrętki mocujące. Zamontować alternator w samochodzie, założyć pasek na kółko, podłączyć wszystkie przewody, dbając o to, aby nie zamienić ich miejscami. Przedtem miejsca ich podłączenia – śrubki lub końcówki złączek lekko spryskać „Elektrosolem” dla poprawienia kontaktu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza miejsca podłączenia najgrubszego z przewodów.

Komentarze

  1. Długoletnia eksploatacja maszyn ciężkich może prowadzić do zużycia ich komponentów hydraulicznych. W takich przypadkach konieczne może być skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu. Informacje o dostępnych opcjach napraw i wymiany komponentów dostępne są na https://hydro-dex.com/.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz