Alternator
składa się z niewielu części, podlegających wymianie. Dlatego jego
samodzielna naprawa nie jest trudna, choć wymaga pewnej wiedzy
technicznej połączonej z predyspozycjami manualnymi. Podpowiadamy, jak
samodzielnie wymienić szczotki w alternatorze.
Wszelkie prace przy alternatorze można wykonywać wyłącznie po zdjęciu
ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Może tego dokonać dosłownie każda osoba mająca choć troszkę smykałki do majsterkowania wykonująca na przykład usługi transportowe Wrocław czy fryzjer.Przed wymontowaniem alternatora z
samochodu należy odłączyć od niego wszystkie przewody (zwykle są dwa lub
trzy)
Szczotki w alternatorze znajdują się zawsze po przeciwnej stronie niż
jego kółko pasowe. Podłączony jest do nich przewód, doprowadzający
napięcie wzbudzenia. Jest on znacznie cieńszy, niż główny przewód
zasilający samochód w energię elektryczną, ale grubszy od przewodu
lampki sygnalizacyjnej, jeżeli taki istnieje.
Szczotki znajdują się w wykonanym z twardego materiału izolacyjnego
uchwycie, zwanym szczotkotrzymaczem. Do obudowy alternatora mocują go
dwie cienkie szpilki z nakrętkami lun, rzadko – dwie śruby. Po ich
odkręceniu można delikatnie i ostrożnie wyjąć cały szczotkotrzymacz.
Podczas wyjmowania szczotkotrzymacza ze zużytymi szczotkami a zwłaszcza
przy zakładaniu nowego zachować ostrożność i nie używać siły. Ukruszona
szczotka, jeżeli zostanie wewnątrz alternatora, może spowodować zwarcie
płytki z diodami do masy lub wyrządzić inne szkody.
Następną czynnością jest włożenie nowego szczotkotrzymacza na miejsce.
Aby to zrobić, należy przygotować wcześniej płytkę z cienkiego,
sprężyście elastycznego tworzywa lub kartonik o szerokości około 3 cm i
długości około co najmniej 6-7 cm. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu
wsunięcie szczotek na ich miejsce będzie bardzo łatwe i zapobiegnie ich
przypadkowemu wykruszeniu. Wsuwa się go do wnętrza alternatora tak, aby
nakrył oba pierścienie komutatora, widoczne przez otwór po wyjętym
szczotkotrzymaczu.
Następnie wsuwa się nowy szczotkotrzymacz tak, aby szczotki ślizgały się
po przygotowanej płytce lub kartoniku, a otwory do mocowania
szczotkotrzymacza wsunęły się na szpilki mocujące. Gdy szczotki znajdą
się na miejscu, ostrożnie wyciągnąć ją spod nich, przytrzymując drugą
ręką szczotkotrzymacz. Następnie założyć na szpilki i dokręcić z
wyczuciem, aby nie zerwać gwintów, nakrętki mocujące. Zamontować
alternator w samochodzie, założyć pasek na kółko, podłączyć wszystkie
przewody, dbając o to, aby nie zamienić ich miejscami. Przedtem miejsca
ich podłączenia – śrubki lub końcówki złączek lekko spryskać
„Elektrosolem” dla poprawienia kontaktu elektrycznego. Dotyczy to
zwłaszcza miejsca podłączenia najgrubszego z przewodów.
Długoletnia eksploatacja maszyn ciężkich może prowadzić do zużycia ich komponentów hydraulicznych. W takich przypadkach konieczne może być skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu. Informacje o dostępnych opcjach napraw i wymiany komponentów dostępne są na https://hydro-dex.com/.
OdpowiedzUsuń