Ile może kosztować wymiana uszczelki? Wiedzą to tylko osoby wykonujące usługi transportowe Wrocław czy przeprowadzki Wrocław. Jeśli jest to
uszczelka pod głowicą – to bardzo dużo! Pokazujemy, dlaczego solidna
naprawa zwykle nie jest tania
Pierwsze symptomy awarii uszczelki pod głowicą
można łatwo przeoczyć. Jeśli uszkodzenie nie jest duże, to silnik na
początku zwykle tylko nierówno pracuje, czasem nawet „uspokaja się” po
nagrzaniu. Przy okazji ubywa nieco płynu z układu chłodzenia.
Wielu kierowców w takiej sytuacji po prostu raz na
jakiś czas uzupełnia ubytek chłodziwa – a to tylko sposób na to, żeby
odwlec moment, w którym silnik ostatecznie odmówi dalszej współpracy. Im
dłużej odkładana będzie naprawa, tym dla silnika gorzej.
Jeśli uda się w miarę szybko prawidłowo
zdiagnozować usterkę, to naprawa zwykle ogranicza siędo tego, co
prezentujemy na poniższych zdjęciach – obróbki głowicy i założenia nowej
uszczelki. Dłuższa jazda z przepaloną uszczelką grozi tym, że silnik po
prostu się zatrze – wtedy pomoże już tylko wymiana kompletnej jednostki
napędowej – naprawa na pewno się nie opłaci.
Dlaczego uszczelka pod głowicą jest aż tak ważna?
To element, który ma zapewnić szczelność połączenia między blokiem
silnika a głowicą. Brzmi banalnie, ale warto pamiętać, że w trakcie
pracy silnika w komorach spalania może panować ciśnienie przekraczające
200 barów (!), a temperatura gazów powstających w wyniku spalania
mieszanki paliwowo-powietrznej sięga ponad 2500ºC.
Oczywiście, zarówno blok, jak i głowica są znacznie
chłodniejsze, ale największym problemem są zmienne warunki, w jakich
pracować musi element uszczelniający. Na początku pracy, przez krótki
moment temperatury mogą być ujemne, po kilku sekundach osiągają kilkaset
stopni.
W dodatku w większości aut głowice i bloki silników
wykonane są z materiałów o różnej rozszerzalności cieplnej – „góra” i
„dół” uszczelki poddawane są odmiennym obciążeniom. Na tym jednak nie
koniec – w uszczelce głowicy znajdują się kanaliki, przez które
przepływa olej oraz płyn chłodniczy.
Uszczelki głowicy psują się z kilku powodów.
Najczęściej do ich awarii dochodzi w wyniku przegrzania silnika (np. na
skutek niesprawności układu chłodzenia, „przedobrzenia” z tuningiem lub
zbyt ostrej jazdy), niewłaściwego montażu lub przedwczesnego starzenia
się materiału uszczelki (np. w wyniku używania wody lub innego chłodziwa
o niewłaściwych parametrach).
Na tego typu problemy szczególnie narażone są auta
wyposażone w instalację gazową, która wymusza – nie zawsze przemyślane –
modyfikacje układu chłodzenia, a w dodatku zasilanie gazem powoduje
wzrost temperatury w komorze spalania.
Co zrobić, kiedy uszczelka się przepali? Wymiana
tylko tego elementu nie ma sensu, bo jest to zabieg bardzo pracochłonny –
skoro i tak konieczna jest rozbiórka silnika, należy dokładnie
sprawdzić stan głowicy. Niemal zawsze okazuje się, że konieczna jest jej
obróbka.
Regeneracja głowicy obejmuje zwykle spawanie
pęknięć materiału, naprawę gniazd zaworowych, wymianę prowadnic
zaworowych, planowanie (szlifowanie płaszczyzny głowicy), wymianę
uszczelniaczy.
O ile demontaż i montaż głowicy to zadanie dla
niemal dowolnego warsztatu lub nawet dla wprawnego amatora, to obróbka
tego elementu wymaga dużej wiedzy i odpowiedniego sprzętu.
Komentarze
Prześlij komentarz