Regularna wymiana oleju i filtra w samochodzie to jedna z
najważniejszych rzeczy, którą możesz zrobić, aby twój samochód dobrze
działał o czym z pewnością wie każdy kto wykonuje takie usługi jak transport mebli Wrocław czy przeprowadzki Wrocław. Po pewnym czasie olej zużywa się, a na filtrze osadzają się
zanieczyszczenia. To jak często należy wymieniać olej zależy od sposobu
jazdy i typu pojazdu. Można to zrobić np. po przejechaniu 20 tys. km,
ale nie jest to wartość uniwersalna. Informację na temat częstości
wymiany oleju w twoim samochodzie znajdziesz w dołączonych do niego
dokumentach lub uzyskasz u mechanika. Na szczęście wymiana oleju jest
łatwa i niedroga. Poniższe wskazówki podpowiedzą ci, jak zrobić to
samodzielnie.
1
Jeśli jednak korek wypadnie ci z rąk, możesz znaleźć go w prosty sposób przy użyciu magnesu. Najlepszy będzie magnes w formie pręta z rozłożonymi końcówkami.Innym sposobem na uratowanie korka spustowego jest użycie lejka, który ma mniejszą średnicę spływu niż średnica korka. Jeśli korek spadnie, zatrzyma się on na lejku. Następnie możesz wyciągnąć korek z lejka i odłożyć go na bok w bezpieczne miejsce.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Odpowiedni
olej, Klucz nasadowy, Filtr oleju, Klucz do filtra oleju, Podnośnik,
Pojemnik na stary olej, Szmatki lub papierowe ręczniki, Dodatkowe
narzędzia do zdjęcia osłon (tylko w niektórych pojazdach)
Zgromadź
wszelkie niezbędne materiały i sprzęt. Kiedy przystąpisz już do
działania, nie będzie wtedy czasu na poszukiwania brakujących rzeczy.
Jeśli będziesz miał wszystko pod ręką, wymiana oleju nie będzie
stanowiła żadnego problemu. Uwaga: zachowaj szczególną ostrożność, kiedy
pracujesz przy gorącym silniku.
2
Zanim
zaczniesz spuszczać stary olej, otwórz maskę samochodu i odkręć korek
wlewu oleju znajdujący się w górnej części silnika. Dzięki przepływowi
powietrza w prostszy i łatwiejszy sposób usuniesz stary olej. Znajdź
korek spustowy na dnie miski olejowej. Zazwyczaj znajduje się on w
tylnej części silnika. Podłóż pod niego jakiś pojemnik, do którego
spłynie stary olej. Olej spływa z misy pod pewnym kątem i jego złapanie
może sprawić nam nieco trudności. Najlepiej podłożyć pod spód stare
gazety lub szmatkę, aby uniknąć plam z oleju w garażu lub na podjeździe.
3
Odkręć
śrubę w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara przy użyciu
właściwego klucza. Odpowiednie dopasowanie klucza jest szczególnie
ważne, zwłaszcza jeśli śruba jest mocno dokręcona. Jeśli masz kłopoty z
dosięgnięciem do niej, przygotuj specjalne przedłużki do klucza. Należy
również usunąć i zastąpić nowymi papierowe lub filcowe uszczelki korka
spustowego. Metalowe podkładki mogą być ponownie użyte, o ile znajdują
się one w dobrym stanie. Uważaj, aby nie upuścić korka spustowego –
znalezienie go później w czarnej mazi nie będzie wcale takie proste.Jeśli jednak korek wypadnie ci z rąk, możesz znaleźć go w prosty sposób przy użyciu magnesu. Najlepszy będzie magnes w formie pręta z rozłożonymi końcówkami.Innym sposobem na uratowanie korka spustowego jest użycie lejka, który ma mniejszą średnicę spływu niż średnica korka. Jeśli korek spadnie, zatrzyma się on na lejku. Następnie możesz wyciągnąć korek z lejka i odłożyć go na bok w bezpieczne miejsce.
Niektóre
samochody, takie jak BMW, Mercedes czy nowsze Volvo, mogą mieć filtry
lub wkłady w przeciwieństwie do prostszych i starszych modeli. W tym
przypadku musisz otworzyć nakładkę z wbudowanym zbiorniczkiem i wyjąć z
niego wkład filtra.
5
Znajdź
położenie filtra. To może być nieco trudne. Filtry nie są umieszczone w
standardowej pozycji i mogą one znajdować się z przodu, z tyłu lub
nawet z boku silnika. Spójrz na nowy filtr, którym chcesz zastąpić
dotychczasowy wysłużony model i poszukaj czegoś podobnego. Gdy już
zlokalizujesz jego położenie, usuń go z silnika. To może sprawić ci
nieco trudności, ale nie poddawaj się. Chwyć go dobrze i zacznij powoli
obracać. Jeśli nie jesteś w stanie poruszyć go ręką, użyj do tego celu
specjalnego klucza do filtru oleju. Próbuj i nie rezygnuj. W końcu
uchwyt popuści. We filtrze prawdopodobnie będzie znajdował się olej,
zatem uważaj, aby go nie rozlać. Podłóż coś pod spód, aby nie kapało.- Podczas zdejmowania filtra upewnij się, że schodzi on wraz z gumową uszczelką. Jeśli nie zdejmiesz jej razem z filtrem i pozostanie ona na samochodzie, nowy filtr nie będzie szczelnie przylegał.
- Zanim zainstalujesz nowy filtr, usuń z jego powierzchni wszelkie opakowania i folię, a następnie zanurz końcówkę palca w nowym oleju i rozmarz go na uszczelce nowego filtra. Jeśli do tego celu użyjesz zużytego oleju, może on zawierać grudki, które dostaną się pomiędzy uszczelkę i samochód i ostatecznie pojawią się nieszczelności.
- Możesz również przed zainstalowaniem filtra wlać do niego nieco nowego oleju. Dzięki temu samochód szybciej odzyska właściwe ciśnienie oleju. Jeśli filtr będzie zamontowany w pozycji pionowej, możesz wypełnić go olejem niemal po szczyt. W przypadku, gdy będzie on zamontowany pod pewnym kątem, niewielka ilość oleju będzie pomocna przy rozruchu, ale nie może go być zbyt dużo. Podczas wymiany oleju w warsztatach mechanik zazwyczaj nie wypełnia filtra olejem, ponieważ to wymaga nieco czasu, a jak wiadomo dla nich czas to pieniądz.
Zakręć
korek spustowy w misce olejowej. Nie zapomnij zainstalować nowej
uszczelki i podkładki. Zacznij dokręcać go placami, powinien przylegać
mocno, ale niezbyt ciasno.
7
Ostrożnie
przykręć nowy nasmarowany już filtr, uważając, aby nie przekręcić
gwintu. Załóż wszystkie papierowe uszczelki i usuń stare. Dzięki temu
będziesz mieć pewność, że filtr nie będzie przeciekać. Dokręć filtr tak
mocno, jak tylko dasz rade, dopóki uszczelka nie będzie dobrze
dociśnięta. Zazwyczaj jest to 2/3 lub 1/2 obrotu od momentu, aż
uszczelka dotknie samochodu, ale czasem może być i więcej. Poczytaj
instrukcję dołączoną do filtra. Jeśli filtr jest w trudno dostępnym
miejscu, skorzystaj z pomocy specjalnego klucza.
8
Przez
otwór wlotowy wlej nowy olej do silnika. Ilość, której potrzebujesz
zazwyczaj jest napisana w instrukcji obsługi pojazdu, znajduje się w
części dotyczącej objętości płynów. Nie opieraj się tylko na wskazaniu
na bagnecie. Pomiar może być niedokładny, zwłaszcza wtedy, gdy silnik
był niedawno uruchomiony. Wskazanie może być wówczas niskie, gdyż olej
znajdował się jeszcze w przewodach. Jeśli chcesz uzyskać dokładny
pomiar, zrób to rano, gdy samochód stoi na płaskiej powierzchni, a na
polu jest w miarę chłodno. To rzecz względna.
Jeśli podczas wlewania oleju będziesz starać się utrzymywać otwór butelki jak najwyżej, unikniesz bulgotania i pójdzie ci to znacznie sprawniej.
Jeśli podczas wlewania oleju będziesz starać się utrzymywać otwór butelki jak najwyżej, unikniesz bulgotania i pójdzie ci to znacznie sprawniej.
9
Zakręć korek wlewu oleju, sprawdź czy nie zostawiłeś pod maską żadnych narzędzi i zamknij ją.
10
Uruchom
silnik, zwróć uwagę czy wskaźnik ciśnienia oleju zgaśnie po rozruchu.
Pamiętaj, by zajrzeć pod samochód, kiedy silnik jest uruchomiony i zwróć
uwagę czy nie ma pod nim żadnych wycieków oleju. Jeśli filtr i korek
będą nieszczelne, pojawią się małe wycieki. Uruchom silnik na co
najmniej minutę.
Wskazówki
- Jeśli chcesz uniknąć zabrudzenia całej ręki podczas odkręcania korka spustowego, rób to bardzo powoli i staraj się cały czas dopychać śrubę do wnętrza – tak jakbyś chciał ją wepchnąć z powrotem do otworu, a następnie szybko ją usuń. Kiedy masz pewność, że korek jest już całkowicie poluzowany, zdecydowanym ruchem wyjmij go z dala od wylotu. Jeśli będziesz miał szczęście, na twoją rękę spadnie tylko kilka kropli. Okręć szmatkę wokół nadgarstka kiedy będziesz wyjmował korek. Wówczas olej będzie w stanie rozlać się po całej ręce, ale nie pójdzie dalej, a ty łatwiej się domyjesz. Jeśli chcesz mieć czyste ręce, do mycia użyj pumeksu lub kwasku cytrynowego, bądź po prostu załóż jednorazowe rękawiczki.
- Jeśli nie możesz odkręcić filtra, lekko przesuń go w lewo używając młotka i śrubokręta, jako swego rodzaju dłuta. Jeśli w ściance filtra pojawi się dziurka, nie możesz ponownie uruchomić silnika, dopóki nie wymienisz go na nowy.
- Istnieje kilka rodzajów zaworów spustowych, którymi z powodzeniem możemy zastąpić normalną śrubę. Dzięki temu wymiana oleju może być dużo wygodniejsza i z pewnością zmniejszysz ilość bałaganu.
- Aby zapobiec wyciekowi oleju ze starego filtra, owiń go plastikowym workiem. Zanim wyrzucisz stary filtr, usuń z niego cały olej. W tym celu zawieś go do góry nogami nad pojemnikiem, który będzie zbieraj wyciekający olej.
- Upewnij się, że używasz odpowiedniego typu oleju, który spełnia wymagania producenta samochodu. Należy zastosować olej o odpowiedniej lepkości, określony instrukcji obsługi pojazdu. Na każdym oleju jest oznaczenie typu – 10W-30. Niższe W oznacza, że olej ma lepszy przepływ w niskich temperaturach.
- Odprowadzenie oleju z jeszcze ciepłego silnika może przyśpieszyć proces osuszania. Zachowaj jednak szczególną ostrożność.
- Rozlał się olej? Aby uniknąć zanieczyszczenia środowiska, zastosuj specjalną substancję pochłaniającą olej w przypadku jego wycieku. Produkt ten pochłania również ropę naftową i inne płyny, takie jak benzyna czy farba. Dzięki temu twój garaż i pojazd będą naprawdę czyste. Ekologiczne produkty są wyjątkowo chłonne i łatwe w użyciu.
- Stary olej poddaj utylizacji lub jeśli chcesz zachowaj go. W żadnym wypadku nie wylewaj go do środowiska, to nielegalne. W sklepach motoryzacyjnych lub warsztatach naprawczych przyjmują zużyty olej za darmo.
- Ustaw podnośnik na stabilnej betonowej powierzchni. W żadnym wypadku nie pracuj pod autem ustawionym na podnośniku znajdującym się na żwirowym podłożu.
- Uważaj, aby się nie poparzyć. Silnik, olej znajdujący się w środku i inne części samochodu mogą być naprawdę gorące, nawet przez długi czas po wyłączeniu zapłonu.
- Zanim przystąpisz do wymiany oleju, zapoznaj się ze wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu.
- Używaj zawsze dobrze dopasowanego klucza. W przeciwnym wypadku możesz uszkodzić śrubę i będziesz mieć problemy z jej odkręceniem.
- Nie wlewaj zbyt dużo oleju, może to powodować wycieki.
- Sprawdź w instrukcji, jaki olej będzie odpowiedni do twojego samochodu. Wybierz właściwą wagę i typ (mineralny, syntetyczny).
Komentarze
Prześlij komentarz