Uszczelnij szyberdach z wujkiem Sidorem.

Szyberdach - element wyposażenia dodatkowego samochodu, który szczególnie w lecie przynosi dużo ulgi. Szyberdachy niestety coraz częściej wypierane są przez powszechnie montowaną klimatyzację samochodową, która z pewnością jest skuteczniejsza od szyberdachu. Część osób jednak wraca do szyberdachu i docenia jego zalety. Są to szczególnie osoby, które odczuwają negatywne skutki używania lub nadużywania klimatyzacji samochodowej w postaci dolegliwości reumatycznych. W tym względzie niewątpliwie szyberdach ma dużą przewagę nad klimatyzacją, ale czasami może ci sprawić trochę kłopotów, jeśli zostanie nieprawidłowo zamontowany lub zaniedbany. Z tej porady dowiesz się jak poradzić sobie z... przeciekającym szyberdachem.

 

 Jeśli jesteś posiadaczem samochodu, który ma zamontowany szyberdach oryginalny, czyli taki, który został zamontowany fabrycznie musisz wiedzieć, że najczęstszą przyczyną przecieków w takim szyberdachu jest nie sam szyberdach, a jego odpływy. Szyberdachy fabryczne zwane również szyberdachami kopertowymi nie są tak naprawdę idealnie szczelne, ale nie jest to również ich wadą. Chodzi o to, aby szyba szyberdachu wyposażona w uszczelkę w miarę dokładnie dolegała do krawędzi otworu dachowego i zabezpieczała przed dostawaniem się do wnętrza nadmiernej ilości wody. Nie chodzi tu o 100% -ową szczelność. Do wnętrza mogą dostawać się niewielkie ilości wody, bowiem szyberdachy fabryczne wyposażone są w pewien rodzaj płaskiej metalowej miski (blachy) służącej do zbierania przedostających się do środka niewielkich ilości wody. Ta metalowa miska posiada dwa otwory, z których wyprowadzone są metalowe rurki na zewnątrz pojazdu. Cała ta konstrukcja służy temu, aby woda, która może dostać się do wnętrza pojazdu została natychmiast odprowadzona na zewnątrz. Cały ten system działa skutecznie dopóty, dopóki nie zatkają się odpływy szyberdachu, czyli metalowe rurki odprowadzające. Gdy tak się stanie, nawet niewielkie ilości wody, które jednak w sposób ciągły przedostają się do środka spowodują przepełnienie się metalowej miski z zatkanymi odpływami. Skutek jest łatwy do przewidzenia, a jest nim najczęściej zalana tapicerka (podsufitka) na skutek przelania się wody z metalowej miski. Aby temu zapobiec wystarczy dbać o drożność metalowych rurek odprowadzających. Najczęściej, aby udrożnić zatkane odpływy wystarczy użycie około 1,5 metrowego druta o średnicy ok. 2 mm i przetkanie nim obu odpływów. Zatem jeśli masz szyberdach oryginalny i zobaczysz w pewnym momencie zacieki od wewnątrz szyberdachu na podsufitce nie próbuj niczego uszczelniać! Sprawdź i ewentualnie udrożnij odpływy szyberdachu. Dobrą praktyką byłoby wykonywanie tej czynności systematycznie np. raz do roku wtedy zapobiegniemy efektowi... mądrego Polaka po szkodzie. Zatkane odpływy to zdecydowanie najczęstsza przyczyna przecieków w oryginalnych szyberdachach. Nie mniej jednak, jeśli sprawdzisz i udrożnisz odpływy, a mimo to szyberdach będzie dalej przeciekał musisz szukać innej przyczyny. Może nią być uszkodzony mechanizm przesuwno-uchylny szyberdachu, który powoduje, że szyba z uszczelką znacznie nie dolega do krawędzi otworu dachowego. Szyberdach wtedy przepuszcza zbyt duże ilości wody, a odpływy mimo że drożne nie nadążają z odprowadzaniem wody i efekt jest podobny - zalana podsufitka. Usunięcie takiej usterki jest bardzo trudne, a przede wszystkim przeważnie bardzo kosztowne. Aby naprawić taki szyberdach trzeba wymienić uszkodzone elementy mechanizmu przesuwno-uchylnego. Niestety najczęściej są one nie do kupienia osobno. Oferta autoryzowanych serwisów to najczęściej jest cały szyberdach jako część zamienna nie dając możliwości zakupienia pojedynczych części do szyberdachu. Zakup całego nowego szyberdachu to koszt przeważnie około kilku tysięcy złotych i wtedy opłacalność całego przedsięwzięcia staje przeważnie pod znakiem zapytania. Pozostaje jeszcze alternatywa zakupu identycznego szyberdachu używanego choć niestety nie jest to łatwe. Kolejną trudnością jest fakt, że w miejsce oryginalnego szyberdachu nie da się zamontować żadnego innego szyberdachu tylko oryginalny szyberdach i to dokładnie od tego modelu samochodu. Sprawa wygląda nieco lepiej jeśli masz szyberdach nieoryginalny tzn. zamontowany na rynku wtórnym. Taki szyberdach nie posiada żadnych odpływów, najczęściej jest to szyberdach uchylny 3-stopniowy, a nie przesuwno-uchylny. Taki przeciekający szyberdach może mieć w zasadzie dwie przyczyny nieszczelności. Jedną z nich jest nieszczelność pomiędzy ramą szyberdachu, a karoserią (czyli dachem) samochodu. Drugą nieszczelność pomiędzy szybą szyberdachu, a uszczelką szyberdachu. W pierwszym przypadku powodem nieszczelności jest nieprawidłowo wykonany montaż, a dokładnie nieprawidłowo wykonane uszczelnienie pomiędzy ramą szyberdachu, a dachem pojazdu lub na przykład pęknięta rama szyberdachu (rzadko, ale zdarza się). Naprawa w tym przypadku polega na rozebraniu (zdemontowaniu) całego szyberdachu i prawidłowym zamontowaniu ramy wraz z uszczelnieniem. W przypadku pękniętej ramy trzeba ją po prostu wymienić. Do uszczelnienia szyberdachu najlepiej użyć tzw. surowej gumy lub masy uszczelniającej np. lastomera SIKA. Uszczelnianie, osadzanie ramy szyberdachu na silikonie raczej nie przyniesie dobrych efektów. Jeśli powodem nieszczelności szyberdachu jest woda przedostająca się pomiędzy uszczelką szyberdachu, a szybą szyberdachu to są dwie możliwości. Jedną z nich jest uszkodzona lub wypracowana uszczelka. W takim przypadku po prostu wymienisz uszczelkę na nową i gotowe. Warto nadmienić, że części do szyberdachów nieoryginalnych są raczej łatwo dostępne i choć nie są to części tanie, to ceny te nie są aż tak zaporowe jak w przypadku szyberdachów oryginalnych. Drugą i zarazem najczęściej występującą przyczyną przecieków pomiędzy szybą szyberdachu i uszczelką szyberdachu jest niedokładnie przylegająca szyba do uszczelki. Najczęściej szyba szyberdachu montowana jest na dwóch blaszkach stanowiących jakby zawiasy, na których porusza się szyba. Przy wielokrotnym używaniu blaszki te mogą ulec niewielkiemu odkształceniu, które jednak skutkuje niedokładnym przyleganiem szyby i zarazem nieszczelnością. W takim przypadku wystarczy tylko zdemontować szybę delikatnie odgiąć blaszki w drugą stronę i szyberdach będzie ponownie szczelny przez najbliższe kilka lat. A jak naprawić przeciekający szyberdach przesuwno-uchylny, który nie jest oryginalny? Przyczyny przecieków w szyberdachu nieoryginalnym przesuwno-uchylnym przeważnie są takie same jak w szyberdachach zwykłych czyli uchylnych. Usuwanie tego typu usterek odbywa się na podobnych zasadach jak w punkcie 6. Gdyby jednak przyczyną nieszczelności w takim szyberdachu było uszkodzenie mechanizmu przesuwno-uchylnego, to raczej nie będziesz miał większych problemów z dostępnością konkretnej części zamiennej do takiego szyberdachu.