Opony całoroczne - fakty i mity

Duża ilość kierowców stawia na opony całoroczne , myśląc iż w ten sposób zaoszczędzą wiele groszy. Niestety !!! Opony wielosezonowe łączą w sobie cechy gum letnich i zimowych. Większość producentów stosuje w nich letni bieżnik oraz uniwersalną mieszkankę gumową, nieco większą ilością krzemu i silikonu, które stosuje się do produkcji zimówek. Efekty niestety są dalekie od oczekiwań. Mieszanka gumowa opony zimowej powinna być elastyczna, aby zapewnić przyczepność w niskich temperaturach, a bieżnik pokryty gęstą siecią lameli, ułatwiających jazdę po śniegu. Z kolei opona letnia powinna dobrze odprowadzać wodę i pracować optymalnie na suchej nawierzchni w upalne dni. Ogumienie całoroczne ma mniej lameli i jest wykonane z twardszej mieszanki, co pogarsza jego osiągi zimowe. Lamele te są z drugiej strony nieprzydatne latem, a kompromisowa mieszanka nie jest dobrze przystosowana do pracy w wysokich temperaturach. Pogarsza to przyczepność i przyspiesza zużycie. Opony całoroczne nieźle radzą sobie za to z odprowadzaniem wody. Opony sezonowe są tworzone z odpowiednich materiałów, dzięki czemu zapewniają dużo lepsze osiągi.
Opona letnia ma przede wszystkim bieżnik, który oferuje lepszą przyczepność, a to przekłada się na krótszą drogę hamowania. Z kolei ogumienie zimowe tworzone jest z bardziej elastycznej mieszanki, więc lepiej zachowuje się w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, a agresywny bieżnik zapewnia lepszą przyczepność i skuteczniejsze odprowadzanie śniegu oraz błota pośniegowego.Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi i zimowymi, a to oznacza, że nigdy nie będą tak dobre jak sezonowe. Ogumienie całoroczne będzie szybciej zużywać się latem, a zimą zaoferuje gorszą przyczepność, a przez to dłuższą drogę hamowania. Jeśli liczy się dla nas bezpieczeństwo, to bez wątpienia jedyny wyborem mogą być opony sezonowe.Warto pamiętać także o tym, że oszczędność na wielosezonówkach może być tylko pozorna. Opon całorocznych – jak sama ich nazwa wskazuje – używamy przez cały rok, a to oznacza, że szybciej się zużyją, także z powodu zastosowanej mieszanki, która musi się sprawdzać także w warunkach zimowych. Tym samym ogumienie będziemy musieli wymieniać zdecydowanie częściej. W praktyce kupno dwóch zestawów opon – na lato i zimę, może okazać się rozwiązaniem o porównywalnych lub tylko nieco wyższych kosztach. Poza tym pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest jednak dużo wyższe.