Check Engine - co oznacza

"Check engine" to żółta kontrolka w kształcie silnika umieszczona na tablicy rozdzielczej. Kiedy się pali, oznacza mniej lub bardziej poważną awarię pod maską samochodu. Większość kierowców współczesnych aut spotkała się już z jej kształtem. Co powoduje, że tak często się zapala?


Najwięcej kłopotów sprawia oczywiście elektronika, czyli czujniki, sterownik silnika oraz cewki zapłonowe. Powszechnie spotykaną przypadłością wielu modeli jest uszkodzenie czujnika: położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu, spalania stukowego, masy powietrza zwanego powszechnie przepływomierzem oraz sondy lambda.
Może to skutkować między innymi: zaświeceniem się kontrolki silnika, spadkiem mocy, podwyższonym spalaniem, a w niektórych autach nawet zgaśnięciem silnika i koniecznością odholowania samochodu do mechanika na lawecie.
Przyczyn takiej awarii może być naprawdę dużo, począwszy od zaniedbań użytkownika, a skończywszy na nieprofesjonalnie przeprowadzonym tuningu. Najczęściej wynika to jednak ze zwykłego wyeksploatowania takiego elementu, który zwykle nie należy do szczególnie trwałych podzespołów.
Niestety, jeśli wystąpi taki defekt, nie wchodzi w grę naprawa. Trzeba wymienić uszkodzony czujnik na nowy – koszt takiej wymiany nie jest zbyt wygórowany (w zależności od modelu od 100 zł w górę).
Kolejnym problematycznym elementem elektroniki jest sterownik silnika, którego uszkodzenie objawia się nierówną pracą silnika oraz problemami z jego rozruchem. Przyczyny takiej usterki mogą być różne: zainstalowanie w aucie instalacji LPG, uszkodzenie z powodu zużycia oraz niewłaściwe umiejscowienie sterownika przez producenta, co sprawia, że jest on szczególnie narażony na działanie szkodliwych czynników, na przykład wilgoci.

Właściciele aut z silnikami benzynowymi, których motory są wyposażone w bezpośredni wtrysk, prędzej czy później przekonają się o słabych stronach tego rozwiązania. Najwięcej problemów sprawia nagar, czyli niedopalone cząsteczki benzyny i oleju silnikowego. Odkładają się one na zaworach i w głowicy, zmniejszając efektywność pracy jednostki napędowej poprzez pogorszenie jej osiągów.
Problem jest o tyle niebezpieczny, że jeśli w porę nie zdecydujemy się na jego usunięcie, to może on doprowadzić do zniszczenia samego motoru. Źródła tego typu zjawiska należy szukać w: paliwie niskiej jakości, niewłaściwie dobranym oleju silnikowym oraz złej konstrukcji samego silnika.


Co jeszcze może zawieść w nowoczesnym benzyniaku? Przepustnica lub czujnik odpowiedzialny za jej położenie. Niesprawność tych elementów objawia się zazwyczaj szarpaniem podczas przyśpieszania, utrzymywaniem wysokich obrotów przez dłuższą chwilę po odjęciu nogi z gazu oraz gaśnięciem silnika podczas ruszania. Przyczyną takich usterek jest najczęściej słaba jakość podzespołów, które z czasem tracą sprawność.
Jeżeli mechanik stwierdzi, że do wymiany kwalifikuje się sam czujnik, wówczas nasza kieszeń uszczupli się o kilkaset złotych. W przypadku defektu całej przepustnicy zwykle wymienia się ją na nową - ceny w zależności od samochodu zaczynają się od około 1000 zł. Można też pokusić się o jej regenerację (kilkaset złotych), która niestety często nie zdaje egzaminu na dłuższą metę.