Niespotykane Ciężarówki w Europie

 
Volkswagen Constallation

 

 Volkswagen Constallation to ciężarowa wersja VW Craftera. Pionowe reflektory czy taż "łopatkowy" grill z dużym logo VW - świadczą o bliskiej współpracy ze sobą stylistów Volkswagen Design Center. Dziś jest on produkowany wyłącznie w zakładach MAN Latin America, w Resende w Brazylii. Zakłady te zostały odkupione w 2009 roku od firmy Volkswagen Caminhões e Ônibus.Piętnaście modeli  Constellation jest oferowane z krótką kabinę dzienną lub dłuższą i wyższą kabinę z leżanką. Druga wersja przekonuje wysokością - może w niej stanąć osoba o wzroście do 1,95 m. Kierowca lub drugi kierowca świetnie wypoczną na dwumetrowej leżanki o szerokości ok. 60 cm. Bagaż mogą umieścić w schowku w górnej konsoli i pod leżanką. Komfort wnętrza i ergonomicznie zaprojektowane miejsce pracy kierowcy robią duże wrażenie, zaś fotel kierowcy ma pneumatyczne zawieszenie. Na konsoli środkowej znaleźć można uchwyt na napoje, półki i opcjonalnie gniazdo elektryczne, zaś na każdych drzwiach znajduje się pojemnik na butelkę 1,5 litra. Gama podwozi obejmuje wersję dwuosiową z napędem drogowym i odmiany trzyosiowe w ko nfigu ra cji 6x4 i 6x2-2. Ostatnia wersja to oś wleczona z bliźniaczymi kołami. Silniki montowane w Constellation spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 3, mają układ wtrysku bezpośredniego common-rail i zapewniają moc 132 kW (180 KM), 184 kW (250 KM), 191 kW (260 KM) lub 235 kW (320 KM). 

Ford Cargo 

 

Ford Cargo 1846T – opracowana przez turecką spółkę Ford Otosan ciężarówka na długie trasy, która cieszy się już sporą popularnością w Turcji, na Bliskim Wschodzie i Ameryce Południowej, zaś teraz ma podbić rynek rosyjski, białoruski i kazachski. Wszystko za sprawą nowej fabryki ciężarowych Fordów, która prawdopodobnie jeszcze przed końcem roku zacznie działać nieopodal polskiej granicy, w Obwodzie Kaliningradzkim. Jest to ciężarówka porównywalna wielkością z Mercedesem Axorem, czy DAF-em CF. Na warunki europejskie można by nazwać ją pojazdem do ciężkiej dystrybucji, lecz Turcy z powodzeniem wykorzystują Cargo na najdłuższych trasach, także tych wiodących na zachód Unii Europejskiej. Napęd zapewnia tutaj 10,3-litrowy silnik Ford Ecotorq Euro 5 o mocy 460 KM, którą na koła przenosi 16-biegowa skrzynia ZF. Auto może mieć retarder, nie brakuje układu ESP, pełnego ospojlerowania oraz zbiorników paliwa liczących ponad 1000 litrów. W kabinie czekają dwie leżanki oraz otoczenie pracy kierowcy, które do nowoczesnych nie należy. 

TATA 

 tata_prima_lng



Tata Motors – producent najtańszego samochodu osobowego na świecie, od wielu lat wytwarza także samochody ciężarowe. Zorganizowana w Nowym Dehli wystawa Auto Expo 2014 była okazją do premiery kilku nowych modeli ciężarówek marki Tata – 49-tonowego LPS 4923, nowocześnie wyglądającego Prima w wariancie napędzanym LNG, dystrybucyjnego Tata Ultra 614, a także malutkiego Tata Ace Zip XL. Trzy z tych pojazdów to konstrukcje bardzo ciekawe.
LPS 4923 to trzyosiowy ciągnik siodłowy do ciężkich zadań. Pod jego kabiną nie pracuje jednak 500 KM, czego oczekiwałby przeciętny europejczyk, lecz skromne 230 KM przenoszone na koła przez 9-biegową przekładnię manualną. Nieco lepiej sprawa prezentuje się w przypadku modelu Prima LNG, którego napędza 320-konny silnik na płynny gaz ziemny. Auto jest zresztą nie tylko mocniejsze, lecz także ma nowocześniejsze wnętrze i przyjemniejszy design. Z myślą o miejskich zadaniach stworzono natomiast Tata Ace Zip XL, które mierzy 3,21 m długości oraz 1,48 m szerokości. Pojazd ma ładowność na poziomie 600 kg, 10-litrowy zbiornik paliwa, a także… napęd o mocy 11 KM. Najzwyklejszym pojazdem ze wszystkich premier było Ultra 614, które jest po prostu 6-tonową ciężarówką dystrybucyjną z silnikiem o mocy 140 KM, umieszczonym oczywiście pod kabiną.