Kupujemy nowy akumulator.

Wybór nowego akumulatora przez doświadczonego kierowcę wykonującego nawet usługi transportowe Wrocław może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji. Z pomocą przychodzi poradnik opracowany wspólnie z ekspertami Exide Technologies na temat zakupu nowego akumulatora


Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:
- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.
- Akumulatory AGM. Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.
Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.

3) Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o trzyletniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres dwóch lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta.