Jak przetransportować autem rowery.

Przewiezienie roweru samochodem to niełatwe zadanie. By wykonać je profesjonalnie, trzeba się dobrze przygotować i zainwestować trochę pieniędzy. Najlepiej mają osoby , które dysponują pojemnym autem typu Kangoo , VW Transporter czy większym busem jakie są wykorzystywane przez firmy transportowe do przeprowadzek czy innych przewozów. Wtedy wystarczy złożyć tylne siedzenia i rozłożony rower przetransportować wewnątrz auta. Jednak na naszym rynku jest wiele różnych bagażników do przewozu rowerów; żaden jednak nie jest idealny i pozbawiony wad. 




1. Bagażnik na dachu (mocowany do belek) Przed montażem bagażnika do przewozu rowerów samochód należy wyposażyć w belki dachowe. Droższe modele takich bagażników mają zapięcia patentowe, w prostszych zaś są najczęściej zaczepy w kształcie litery U, które dociąga się za pomocą plastikowych gałek. Mocowanie roweru polega na postawieniu go na stalowej lub aluminiowej szynie uchwytu i ustabilizowaniu przy użyciu ramienia (widelca), które trzyma rower za ramę. Po zamocowaniu ramy, przymocowuje się koła do szyny, korzystając z parcianych lub plastikowych pasków. Droższe modele takiego bagażnika posiadają zabezpieczenie przed kradzieżą roweru.
 
Zalety:
-można go zamontować na większości aut,
-nie zasłania świateł pojazdu ani tablicy rejestracyjnej, -przewożone rowery nie są narażone na zabrudzenie. -dobra cena

Wady:
-znaczny wzrost oporów powietrza oraz gorsze własności jezdne auta,
-mocowanie rowerów w uchwytach jest dość łatwe na samochodach niskich, ale założenie ich na wysokie auto sprawia wiele kłopotów i grozi porysowaniem lakieru.

Dlatego im wyższy samochód, tym większe znaczenie mają łatwość montażu uchwytu na belkach i wygodny system mocowania jednośladu.

2. Bagażnik mocowany do tylnej klapy auta Bagażniki mocowane na klapie są wygodniejsze od dachowych, bo łatwiej wkłada się na nie rowery. Jednak montaż samego uchwytu, nawet dobrej klasy nie jest prosty; łatwo porysować lakier auta. Bagażnik tego rodzaju należy ustawić na tylnej klapie samochodu i zamocować do niej taśmy stabilizujące, które następnie trzeba naciągnąć. Potem można wkładać rowery , najlepiej tak, by nie zasłaniały świateł, ani tablicy rejestracyjnej.

Zalety:
 -montaż rowerów nie sprawia praktycznie żadnych problemów
-nieco mniejszy opór powietrza niż w przypadku bagażników dachowych -w miarę dobra cena

Wady:
-duże prawdopodobieństwo uszkodzenia lakieru (lub nawet klapy) na dziurawych drogach, -bagażniki te nie pasują do wszystkich aut (nie można ich stosować do aut krótkich)
-zasłaniają tablicę rejestracyjną, częściowo również światła i kierunkowskazy
-zasłaniają widoczność tylnego lusterka! Bagażniki mocowane na klapę bez adapteru dodatkowych świateł są niedozwolone i można przez to "zarobić" mandat.

3. Platforma na hak holowniczy. Bagażnik wystarczy założyć na hak, a następnie zapiąć konstrukcję, naciskając na dźwignię. Po podłączeniu przewodu zasilania świateł dodatkowych (i opcjonalnie odwzorowania tablicy rejestracyjnej) możemy już zakładać rowery. Droższe modele takich bagażników wyposażone są w adapter z możliwością przesuwania świateł odpowiednio do obrysu auta i ładunku. Nieco inaczej rozwiązano też kwestię dostępu do kufra auta: stojak na rowery nie odsuwa się, za to można go odchylić. Cena: od 250 zł bez adaptera dodatkowych świateł i tablicy rejestracyjnej

Zalety:
-wygodny system mocowania; im wyższy samochód, tym łatwiej zamontować rower
-większe bezpieczeństwo zarówno dla transportu jak i użytkowników auta

Wady:
-dość wysoka cena (droższe modele kosztują nawet 2 tys.zł)