Jakie powinno być ciśnienie w oponach ?

Ciśnie w oponach wbrew pozorom to bardzo ważna kwestia tym bardziej gdy ktoś oferuje usługi transport Wrocław czy Europa. Ma ono wpływ na komfort jazdy, bezpieczeństwo, zużywanie się opon i podwozia oraz co gorsza na zużycie paliwa. Jakie ciśnienie powinno być w oponach i jak dokonać wiarygodnego pomiaru?

Optymalne ciśnienie

 
Wartość optymalnego ciśnienia zależy od rozkładu masy samochodu na poszczególne osie. Na oponach są co prawda podane pewne wartości ciśnienia, lecz jest to tak zwane cienienie maksymalne czyli wartość, którą opona jest w stanie w ogóle wytrzymać. Są to zazwyczaj wartości bardzo wysokie. Ciśnienie optymalne zależy, więc od samochodu i dlatego należy się stosować do zaleceń jego producenta.

Informacje o zalecanym cisnieniu

Informacje o zalecanym ciśnieniu można znaleźć zazwyczaj na klapce wlewu paliwa od strony wewnętrznej. Jest też w książce serwisowej. Zazwyczaj są to dwie różne wartości, inna dla przednich i inna dla tylnych kół.

Ciśnienie a obciążenie samochodu

Im większe obciążenie samochodu tym większe zalecane cieśninie. Jeżeli więc jedziesz na dłuższą trasę i masz auto wyładowane bagażem to należy to uwzględnić pompując opony.


Sprawdzanie kompresorem

Na praktycznie każdej stacji benzynowej można za darmo skorzystać z kompresora, za pomocą którego można zmierzyć cieśninie i ewentualnie dopompować opony. Ważne, by prawidłowo zamocować końcówkę do wentyla. Inaczej pomiar może być nieprawidłowy.

Sprawdzanie ciśnienia

Ciśnienie należy sprawdzać raz na miesiąc i przed każdym wyjazdem w dłuższą trasę. Cieśninie powinno się sprawdzać na „zimnych oponach”, czyli jeszcze przed wyjazdem w trasę i ewentualne braki od razu uzupełniać.


Własny miernik ciśnienia

To niewielkie i stosunkowo niedrogie (około 40 zł) urządzenie może przydać się jeżeli nie ufasz kompresorom na stacjach oraz do mierzenia ciśnienia pod własnym domem. Zanim auto ruszy z miejsca pomiar jest najbardziej wiarygodny.


Niepokojąca oznaka

Jeżeli sprawdzasz ciśnienie w oponach i już któryś miesiąc z rzędu zauważasz mniejsze ciśnienie w jednej z nich to znak, że trzeba udać się do wulkanizatora.