Wymiana filtra paliwa - zrób to sam

Szybko i sprawnie możemy sami wymienić filtr paliwa w samochodzie, wystarczy tylko trzymać się kilku zasad. Szczególnie dobrze o nich wiedzą osoby zajmujące się przeprowadzkami czy oferujące transport ciężarowy Wrocław.

 
Filtr paliwa jest ważnym elementem, odpowiadającym za trwałość układu wtryskowego. Odpowiedzialny jest za zatrzymywanie zanieczyszczeń stałych oraz cząsteczek wody (przy filtracji oleju napędowego). Bardzo ważne jest zatem, by pamiętać o jego regularnej wymianie. Możemy zlecić wymianę mechanikowi, jednak jest to na tyle łatwe, że możemy wymienić filtr paliwa sami.

W którym miejscu znajduje się filtr?

Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana, więc możemy zrobić to we własnym garażu. Filtr paliwa to najczęściej metalowa puszka, którą wymienia się w całości. Filtr nie zawsze jest widoczny, czasem znajduje się głęboko w komorze silnika. Może być też umieszczony w podwoziu z osłoną chroniącą go przed zanieczyszczeniami. W silnikach benzynowych najczęściej filtry znajdziemy w pobliżu zbiornika paliwa, a filtry oleju napędowego w komorze silnika. Wymiany filtra paliwa powinniśmy dokonywać po pokonaniu od 30 do 120 tysięcy km. Zwróćmy też uwagę na wskazania producenta, zawarte w instrukcji obsługi pojazdu. Nawet jeżeli samochód nie jest zbyt często eksploatowany i nie osiągamy wysokiego przebiegu, po kilku latach powinniśmy wymienić filtr paliwa.

Zrób to sam - wymaina filtra paliwa krok po kroku

Jeżeli filtr znajduje się w widocznym miejscu, bezpośrednio na pompie paliwowej, wystarczy, że odkręcimy dwie opaski ściskające przewody, wyjmiemy stary filtr i zastąpimy go nowym. W dieslach musimy przy użyciu narzędzi poluzować opaskę trzymającą filtr paliwa. Następnie odpinamy przewody paliwowe (npa przykład przy użyciu kombinerek) i zawleczkę. Wykręcając filtr, przytrzymujemy mocowanie do przegrody i obracamy puszkę filtra ruchem przeciwnym do wskazówek zegara. Od starego filtra odkręcamy czujnik wody, zakładamy nową uszczelkę i dokręcamy go do nowego filtra. Przy wymianie filtra zwróćmy uwagę na kierunek przepływu (oznaczony strzałką na filtrze) i na odpowiednie zamontowanie przewodów - od zbiornika do pompy. Pamiętajmy też, że filtr musi być mocno dokręcony. Po wymianie zalejmy filtr paliwa ropą, w celu sprawdzenia czy opaski zaciskowe są dobrze umocowane, by do układu nie przedostawało się powietrze. W przypadku starszych silników wysokoprężnych wymianie podlega tylko papierowy wkład.

Jak sprawdzic czy filtr został poprawnie wymieniony?

Jeżeli już udało nam się wymienić filtr paliwa możemy w łatwy sposób sprawdzić, czy zakończyło się to powodzeniem. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem paliwa, zanim uruchomimy silnik, przekręćmy kilkakrotnie kluczyk w stacyjce do pozycji zapłonu. Dzięki takiemu zabiegowi układ będzie napełniony benzyną pod odpowiednim ciśnieniem. Nowe diesle same się odpowietrzają, a samochody starszego typu wyposażone są w pompkę, którą należy przyciskać aż cały układ się napełni. Jeżeli auto odpali, mamy pewność, że układ napełnił się olejem napędowym. Nie warto ryzykować i czekać z wymianą filtra do ostatniej chwili. Możemy tylko pogorszyć pracę silnika, który będzie otrzymywał coraz mniej paliwa, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. W nowoczesnych dieslach lub silnikach benzynowych z wtryskami bezpośrednimi może dojść do zapowietrzenia układu paliwowego i uszkodzenia wtryskiwaczy. Jazda z zanieczyszczonym filtrem może doprowadzić do uszkodzenia osprzętu silnika.